إوسعاست
جزء من سلسلة مقالات عن |
المعتقدات الرئيسية
وثنية • وحدة الوجود • تعدد الآلهة |
الشعائر |
صيغة التقديم • الجنائز • المعابد |
الآلهة |
أمون • أمونت • أنوبيس • أنوكت أپپ • أپيس • آتن • أتوم باستت • بات • بس أبناء حورس الأربعة گب • هاپي • حتحور • حقت حورس • إيزيس • خپري • خنوم خونسو • كوك • معحص • ماعت معفدت • منحيت • مرت سگر مسخنت • مونتو • مين • مر-ور موت • نون • نيت • نخبت نفتيس • نوت • اوزيريس • پاخت پتاح • رع • رع-حوراختي • رشپ ساتيس • سخمت • سكر • سركت سوبك • سوپدو • ست • سشات • شو تاورت • تفنوت • تحوت واجت • واج-ور • وپواوت • وسرت |
النـصـوص |
عمدوعت • كتاب التنفس كتاب المغارات • كتاب الموتى كتاب الأرض • كتاب الأبواب كتاب العالم السفلي |
غيرهم |
الآتونية • لعنة الفراعنة |
إوسعاست Iusaaset أو Iusaas، أو باليونانية، Saosis، هي إلهة أزلية في Ancient Egyptian religion, a feminine counterpart to the male creator deity Atum.[1] Iusaaset was depicted as a woman with a scarab beetle on her head.[1] She was worshipped in the city of I͗wnw or Iunu, Greek Heliopolis, as was Atum.[2] Iusaaset was associated with the acacia tree and acacias stood at the sanctuary dedicated to Iusaaset at Heliopolis.[3]
The process of creation was said to have begun when Atum masturbated, or copulated with himself, to produce the deities Shu and Tefnut, thus beginning the process of creation. The hand he used in this act was personified as a goddess, the Hand of Atum. She was equated with Hathor or Iusaaset and Nebethetepet, two other, more minor goddesses.[4] The earliest texts to mention them seem to treat Iusaaset and Nebethetepet as two names for a single goddess, but after the time of the Middle Kingdom (c. 2000–1700 BC) they were treated as separate, although similar, deities. The name "Iusaaset" means something resembling "She who grows as she comes" and "Nebethetepet" means "Lady of the Field of Offerings', so the Egyptologist Stephen Quirke suggests that they represented two aspects of creation: Iusaaset for growth and Nebethetepet for abundance.[5]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المراجع
- ^ أ ب Hart, George. (2005). The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses, 2nd Edition. Routledge. p. 83
- ^ Wilkinson, Richard H. (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. Thames & Hudson. p. 150
- ^ Bleeker, C. J. (1973). Hathor and Thoth: Two Key Figures of the Ancient Egyptian Religion. Brill. p. 36
- ^ Wilkinson, Richard H. (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. Thames & Hudson. pp. 99, 141, 156
- ^ Quirke, Stephen. (2001). The Cult of Ra: Sun Worship in Ancient Egypt. Thames & Hudson. p. 31
المصادر
- Vandier, Jacques. 1964-66. "Iousâas et (Hathor)-Nébet-Hétépet." Revue d’Égyptologie 16–18.