ماري شلي

(تم التحويل من Mary Shelley)
ماري شلي
Mary Shelley
Half-length portrait of a woman wearing a black dress sitting on a red sofa. Her dress is off the shoulder. The brush strokes are broad.
Richard Rothwell's portrait of Shelley was shown at the Royal Academy in 1840, accompanied by lines from Percy Shelley's poem The Revolt of Islam calling her a "child of love and light".[1]
وُلِدMary Wollstonecraft Godwin
(1797-08-30)30 أغسطس 1797
لندن، إنگلترة
توفي1 فبراير 1851(1851-02-01) (aged 53)
لندن، إنگلترة
الوظيفةكاتبة
اللغةEnglish
أبرز الأعمالفرانكنشتاين (1818)، بين آخرين
الزوج
(m. 1816; died 1822)
الأطفال4، منهم پرسي فلورنس شلي
الوالدان

ماري وولستُنكرافت شِلي Mary Wollstonecraft Shelley ، (و. 30 أغسطس 1797 - ت. 1 فبراير 1851)، هي كاتبة إنگليزية مبدعة شخصية فرانكشتاين (فرانكنستين) وزوجة الشاعر پرسي بيش شلي.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

سيرتها

حياتها المبكرة

Neat and organised handwritten page from William Godwin's journal.
Page from William Godwin's journal recording "Birth of Mary, 20 minutes after 11 at night" (left column, four rows down)
Black-and-white engraving showing London buildings in the background and carriages and people in the foreground.
The Polygon (at left) in Somers Town, London, between Camden Town and St Pancras, where Mary Godwin was born and spent her earliest years

ولدت في لندن لعائلة مثقفة، إذ كان والدها الكاتب والمفكر وليام گودوين William Godwin ووالدتها الكاتبة ماري وولستون‌كرافت التي كانت من أولى المدافعات عن حقوق المرأة، وتوفيت إثر ولادة ابنتها التي نشأت في جو من الحرية والثقافة العالية.[2]

پرسي بيش شلي

Black-and-white engraving of a church in the background, with a river flowing in the front. Two people are sitting on the bank and one is swimming. Trees frame the picture.
On 26 June 1814, Mary Godwin declared her love for Percy Shelley at Mary Wollstonecraft's graveside in the cemetery of St Pancras Old Church (shown here in 1815).[3]
Half-length oval portrait of a man wearing a black jacket and a white shirt, which is askew and open to his chest.
Percy Bysshe Shelley was inspired by the radicalism of Godwin's Political Justice (1793). When the poet Robert Southey met Shelley, he felt as if he were seeing himself from the 1790s.[4] (Portrait by Amelia Curran, 1819.)

ورغم أن ماري شِلي كاتبة مبدعة فقد عاشت في ظل زوجها الشاعر الكبير، وتوفيت في لندن بعد أن قامت بجمع وتحقيق وتقديم ونشر مؤلفاته مع شروحاتها عليها. وعند تعرفهما رأى فيها من يفهمه ويجاريه في الفلسفة والشعر فتحابا، مع كونه متزوجاً من هارييت وستبروك التي كانت من طبقة اجتماعية أدنى، وهربا معاً إلى فرنسا ثم إيطاليا حيث أقاما ما تبقى من حياة زوجها، خلا زيارات متقطعة لإنگلترا. وتزوجا بعد انتحار زوجته الأولى عام 1818، وأنجبا عدة أطفال لم يبق منهم على قيد الحياة سوى واحد هو پرسي فلورنس.

بحيرة جنيڤ وفرانكشتاين

Handwritten manuscript of Frankenstein.
Draft of Frankenstein ("It was on a dreary night of November that I beheld my man completed ...")

تعرفت عائلة شِلي على الشاعر اللورد بايرون Byron على ضفاف بحيرة ليمان في سويسرا، ونشأت بينهم صداقة وتفاهم متبادل وحوار أدبي وفلسفي. وبتشجيع من بايرون وزوجها بدأت ماري كتابة أولى رواياتها وأهمها «فرانكشتاين، أو بروميثيوس الحديث» Frankenstein, or The Modern Prometheus ت(1818). ومع أن الرواية تنتمي إلى نوع الرواية القوطية التي يعالج الكاتب فيها موضوعات الغرائبية وماوراء الطبيعة في عالم الأحلام والأشباح والأرواح، إلا أنها على علاقة وطيدة أيضاً بأسس الحركة الإبداعية (الرومنسية) التي كانت الكاتبة مخلصة لها، مثلما كان زوجها في مسرحيته «بروميثيوس طليقاً» Prometheus Unbound، وبايرون في قصيدته الدرامية «مانفرِد» Manfred، وصمويل تايلور كولريدج Coleridge في «قصيدة البحار العجوز» Rime of the Ancient Mariner التي بحثت كلها في الوضع (الشرط) الإنساني.

تأليف فرانكشتاين

نص رواية فرانكشتاين، تأليف ماري شيلي انقر على الصورة للمطالعة

ارتبط اسم ماري شيلي بقصص الرعب وكان أشهرها على الإطلاق "فرانكشتاين" التي نشرت في العام 1818. وهي قصة مرعبة عن عالم يدعى فرانكشتاين نجح في جمع أعضاء بشرية وحولّها إلى وحش مخيف ومرعب، وكان لهذا الوحش قوة رهيبة استغلها فرانكشتاين على الأشخاص المقربين منه.[5]

وحكاية الوحش ـ المسخ هذه ليست قصة رعب للتسلية فحسب بل تتضمن مدلولات رمزية عميقة الجذور؛ إذ يمكن النظر إلى هذا المخلوق الغريب على أنه إبليس وبروميثيوس والمتمرد عموماً؛ إنها نقيض أسطورة پگماليون Pygmalion الذي يعشق تمثال المرأة الذي ينحته، وهي تبحث أيضاً في موضوعات أصل الشر والإرادة الحرة وخروج المخلوق عن طاعة الخالق. ولا تزال هذه الرواية، التي تتميز أيضاً بالعديد من خصائص أدب الخيال العلمي، من أكثر الروايات رواجاً، ونقلت إلى شاشة السينما أكثر من مرة أبرزها تلك التي قام فيها بوريس كارلوف بدور الوحش ـ المسخ.

باث ومارلو

ايطاليا

Black-and-white half-length portrait of a toddler, wearing a small shirt that is falling off of his body, revealing half of his chest. He has short blonde hair and is holding a rose.
William "Willmouse" Shelley, painted just before his death from malaria in 1819 (portrait by Amelia Curran, 1819)


Portrait of a woman showing her neck and head. She has brown hair in ringlet curls and we can see the ruffle from the top of her dress. The painting is done in a palette of oranges and browns.
Claire Clairmont, Mary's stepsister and mistress of Lord Byron (portrait by Amelia Curran, 1819)

العودة إلى إنگلترة ومهنة الكتابة

Oval portrait of a woman wearing a shawl and a thin circlet around her head. It is painted on a flax coloured background.
Reginald Easton's miniature of Mary Shelley is allegedly drawn from her death mask (c. 1857).[6]

السنوات الأخيرة والوفاة

Photograph of a coffin-shaped granite tomb.
In order to fulfil Mary Shelley's wishes, Percy Florence and his wife Jane had the coffins of Mary Shelley's parents exhumed and buried with her in Bournemouth.[7]


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الموضوعات والأساليب الأدبية

الروايات

مع أن شهرة ماري شِلي تقوم على روايتها «فرانكشتاين» إلا أنها كتبت روايات أخرى لا تقل عنها من حيث قيمتها الأدبية، منها الرواية التاريخية «ڤالبِرگا، أو حياة ومغامرات كاستروشو أمير لوكّا»Valperga: or,The Life and Adventures of Castruccio, Prince of Lucca ت(1823)، و«الرجل الأخير» The Last Man ت(1826)، واعتمدت في العديد من هذه الروايات على خبرتها ومعرفتها بكتّاب وشعراء عصرها.

عناصر السيرة الذاتية

الأنواع الروائية

الجنس

التنوير والرومانسية

Engraving showing a naked man awaking on the floor and another man fleeing in horror. A skull and a book are next to the naked man and a window, with the moon shining through it, is in the background.
The frontispiece to the 1831 Frankenstein by Theodor von Holst, one of the first two illustrations for the novel[8]

السياسة

القصص القصيرة

A black-and-white engraving showing a young woman kneeling down and looking up with her hands clasped. She is wearing a white dress and has dark ringlet curls. She appears to be on a balcony, with clouds in the background.
Shelley frequently wrote stories to accompany prepared illustrations for gift books, such as this one, which accompanied "Transformation" in the 1830 Keepsake.[9]

قصص الرحلات

كتبت أيضاً في أدب الرحلات «تاريخ جولة من ستة أسابيع» History of a Six Weeks’ Tour ت(1817) بالتعاون مع زوجها ووصفت هروبهما والتجوال في أوروبا قبل الاستقرار في إيطاليا، و«التسكع في ألمانيا وإيطاليا» Rambles in Germany and Italy ت(1844). ونشرت رسائلها الكثيرة عام 1944 ويومياتها عام 1947.

السير الذاتية

العمل التحريري

التقييم

Neoclassical pieta of a woman holding a man's body in her lap.
Engraving by George Stodart after a monument of Mary and Percy Shelley by Henry Weekes (1853)

أعمال مختارة


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

انظر أيضا

الهوامش

المصادر

All essays from The Cambridge Companion to Mary Shelley are marked with a "(CC)" and those from The Other Mary Shelley with an "(OMS)".

  1. ^ Seymour, 458.
  2. ^ "ماري شيلي". ويكيبيديا.
  3. ^ St Clair, 358.
  4. ^ St Clair, 318.
  5. ^ "أعـظـم 100 كتاب فـي تـاريخ الـبشريـة". المدونات العربية.
  6. ^ Seymour, 543.
  7. ^ Sunstein, 383–84.
  8. ^ Browne, Max. "Theodor Richard Edward von Holst". Oxford Dictionary of National Biography. (subscription required) Retrieved on 20 April 2008.
  9. ^ Hofkosh, "Disfiguring Economies" (OMS), 207, 213.

قائمة المراجع

مراجع أولية

  • Shelley, Mary. Collected Tales and Stories. Ed. Charles E. Robinson. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1976. ISBN 0-8018-1706-4.
  • Shelley, Mary. Frankenstein; or, The Modern Prometheus. Ed. Susan J. Wolfson. New York: Pearson Longman, 2007. ISBN 0-321-39953-6.
  • Shelley, Mary. The Journals of Mary Shelley, 1814–44. Ed. Paula R. Feldman and Diana Scott-Kilvert. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1995. ISBN 0-8018-5088-6.
  • Shelley, Mary. The Last Man. Ed. Morton D. Paley. Oxford: Oxford Paperbacks, 1998. ISBN 0-19-283865-2.
  • Shelley, Mary. Lodore. Ed. Lisa Vargo. Ontario: Broadview Press, 1997. ISBN 1-55111-077-6.
  • Shelley, Mary. Mary Shelley's Literary Lives and Other Writings. 4 vols. Ed. Tilar J. Mazzeo. London: Pickering & Chatto, 2002. ISBN 1-85196-716-8.
  • Shelley, Mary. Mathilda. Ed. Elizabeth Nitchie. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1959. Project Gutenberg. Retrieved 16 February 2008.
  • Shelley, Mary. Matilda; with Mary and Maria, by Mary Wollstonecraft. Ed. Janet Todd. London: Penguin, 1992. ISBN 0-14-043371-6.
  • Shelley, Mary, ed. The Poetical Works of Percy Bysshe Shelley. London: Edward Moxon, 1840. Google Books. Retrieved on 6 April 2008.
  • Shelley, Mary. Selected Letters of Mary Wollstonecraft Shelley. Ed. Betty T. Bennett. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1995. ISBN 0-8018-4886-5.
  • Shelley, Mary. Valperga; or, The Life and Adventures of Castruccio, Prince of Lucca. Ed. Michael Rossington. Oxford: Oxford Paperbacks, 2000. ISBN 0-19-283289-1.
  • Shelley, Percy Bysshe. Shelley's Poetry and Prose. Eds. Donald H. Reiman and Neil Fraistat. 2nd ed. New York: W. W. Norton and Co., 2002. ISBN 0-393-97752-8.

مراجع ثانوية

  • Bennett, Betty T. "Finding Mary Shelley in her Letters". Romantic Revisions. Ed. Robert Brinkley and Keith Hanley. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-38074-X.
  • Bennett, Betty T., ed. Mary Shelley in her Times. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2003. ISBN 0-8018-7733-4.
  • Bennett, Betty T. Mary Wollstonecraft Shelley: An Introduction. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1998. ISBN 0-8018-5976-X.
  • Bennett, Betty T. "The Political Philosophy of Mary Shelley's Historical Novels: Valperga and Perkin Warbeck". The Evidence of the Imagination. Ed. Donald H. Reiman, Michael C. Jaye, and Betty T. Bennett. New York: New York University Press, 1978. ISBN 0-8147-7372-9.
  • Bieri, James. Percy Bysshe Shelley, a Biography: Exile of Unfulfilled Renown, 1816–1822. Newark: University of Delaware Press, 2005. ISBN 0-87413-893-0.
  • Blumberg, Jane. Mary Shelley's Early Novels: "This Child of Imagination and Misery". Iowa City: University of Iowa Press, 1993. ISBN 0-87745-397-7.
  • Brewer, William D. "William Godwin, Chivalry, and Mary Shelley's The Fortunes of Perkin Warbeck". Papers on Language and Literature 35.2 (Spring 1999): 187–205. Rpt. on bnet.com. Retrieved on 20 February 2008.
  • Bunnell, Charlene E. "All the World's a Stage": Dramatic Sensibility in Mary Shelley's Novels. New York: Routledge, 2002. ISBN 0-415-93863-5.
  • Carlson, J. A. England's First Family of Writers: Mary Wollstonecraft, William Godwin, Mary Shelley. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2007. ISBN 0-8018-8618-X.
  • Clemit, Pamela. "From The Fields of Fancy to Matilda." Mary Shelley in her Times. Ed. Betty T. Bennett. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2003. ISBN 0-8018-7733-4.
  • Clemit, Pamela. The Godwinian Novel: The Rational Fictions of Godwin, Brockden Brown, Mary Shelley. Oxford: Clarendon Press, 1993. ISBN 0-19-811220-3.
  • Conger, Syndy M., Frederick S. Frank, and Gregory O'Dea, eds. Iconoclastic Departures: Mary Shelley after "Frankenstein". Essays in Honor of the Bicentenary of Mary Shelley's Birth. Madison, NJ: Farleigh Dickinson University Press, 1997. ISBN 0-8386-3684-5.
  • Eberle-Sinatra, Michael, ed. Mary Shelley's Fictions: From Frankenstein to Falkner. New York: St. Martin's Press/Palgrave, 2000. ISBN 0-333-77106-0.
  • Fisch, Audrey A., Anne K. Mellor, and Esther H. Schorr, eds. The Other Mary Shelley: Beyond "Frankenstein". New York: Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19-507740-7.
  • Frank, Frederick S. "Mary Shelley's Other Fictions: A Bibliographic Consensus". Iconoclastic Departures: Mary Shelley after "Frankenstein". Essays in Honor of the Bicentenary of Mary Shelley's Birth. Ed. Syndy M. Conger, Frederick S. Frank, and Gregory O'Dea. Madison, NJ: Farleigh Dickinson University Press, 1997. ISBN 0-8386-3684-5.
  • Gilbert, Sandra M. and Susan Gubar. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. 1979. New Haven: Yale University Press, 1984. ISBN 0-300-02596-3.
  • Gittings, Robert and Jo Manton. Claire Clairmont and the Shelleys. Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN 0-19-818594-4.
  • Holmes, Richard. Shelley: The Pursuit. 1974. London: Harper Perennial, 2003. ISBN 0-00-720458-2.
  • Jump, Harriet Devine, Pamela Clemit, and Betty T. Bennett, eds. Lives of the Great Romantics III: Godwin, Wollstonecraft & Mary Shelley by Their Contemporaries. London: Pickering & Chatto, 1999. ISBN 1-85196-512-2.
  • Levine, George and U. C. Knoepflmacher, eds. The Endurance of Frankenstein: Essays on Mary Shelley's novel. Berkeley: University of California Press, 1979. ISBN 0-520-03612-3.
  • Mellor, Anne K. Mary Shelley: Her Life, her Fiction, Her Monsters. London: Routledge, 1990. ISBN 0-415-90147-2.
  • Myers, Mitzi. "Mary Wollstonecraft Godwin Shelley: The Female Author between Public and Private Spheres." Mary Shelley in her Times. Ed. Betty T. Bennett. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2003. ISBN 0-8018-7733-4.
  • Orr, Clarissa Campbell. "Mary Shelley's Rambles in Germany and Italy, the Celebrity Author, and the Undiscovered Country of the Human Heart". Romanticism On the Net 11 (August 1998). Retrieved on 22 February 2008.
  • Poovey, Mary. The Proper Lady and the Woman Writer: Ideology as Style in the Works of Mary Wollstonecraft, Mary Shelley and Jane Austen. Chicago: University of Chicago Press, 1985. ISBN 0-226-67528-9.
  • Schor, Esther, ed. The Cambridge Companion to Mary Shelley. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-00770-4.
  • Seymour, Miranda. Mary Shelley. London: John Murray, 2000. ISBN 0-7195-5711-9.
  • Sites, Melissa. "Re/membering Home: Utopian Domesticity in Mary Shelley's Lodore". A Brighter Morn: The Shelley Circle's Utopian Project. Ed. Darby Lewes. Lanham, MD: Lexington Books, 2003. ISBN 0-7391-0472-1.
  • Smith, Johanna M. "A Critical History of Frankenstein". Frankenstein. Case Studies in Contemporary Criticism. New York: Palgrave Macmillan, 2000. ISBN 0-312-22762-0.
  • Spark, Muriel. Mary Shelley. London: Cardinal, 1987. ISBN 0-7474-0318-X.
  • St Clair, William. The Godwins and the Shelleys: The Biography of a Family. London: Faber & Faber, 1989. ISBN 0-571-15422-0.
  • Sterrenburg, Lee. "The Last Man: Anatomy of Failed Revolutions". Nineteenth Century Fiction 33 (1978): 324–347.
  • Sunstein, Emily W. Mary Shelley: Romance and Reality. 1989. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1991. ISBN 0-8018-4218-2.
  • Wake, Ann M Frank. "Women in the Active Voice: Recovering Female History in Mary Shelley's Valperga and Perkin Warbeck". Iconoclastic Departures: Mary Shelley after "Frankenstein". Essays in Honor of the Bicentenary of Mary Shelley's Birth. Ed. Syndy M. Conger, Frederick S. Frank, and Gregory O'Dea. Madison, NJ: Farleigh Dickinson University Press, 1997. ISBN 0-8386-3684-5.
  • White, Daniel E. "'The god undeified': Mary Shelley's Valperga, Italy, and the Aesthetic of Desire". Romanticism on the Net 6 (May 1997). Retrieved on 22 February 2008.

وصلات خارجية

يمكنك أن تجد معلومات أكثر عن ماري شلي عن طريق البحث في مشاريع المعرفة:

Wiktionary-logo-en.png تعريفات قاموسية في ويكاموس
Wikibooks-logo1.svg كتب من معرفة الكتب
Wikiquote-logo.svg اقتباسات من معرفة الاقتباس
Wikisource-logo.svg نصوص مصدرية من معرفة المصادر
Commons-logo.svg صور و ملفات صوتية من كومونز
Wikinews-logo.png أخبار من معرفة الأخبار.

قالب:Horror navbox