حصار عكا (1799)
حصار عكا | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
جزء من الحملة الفرنسية على مصر | |||||||
Artistic representation of Napoleon's 1799 siege of Acre | |||||||
| |||||||
المتحاربون | |||||||
بريطانيا العظمى | الجمهورية الفرنسية | ||||||
القادة والزعماء | |||||||
أحمد باشا الجزار، وليام سيدني سميث | ناپليون بوناپرت | ||||||
القوى | |||||||
4,000 مجموع التعزيزات والمشاركين[بحاجة لمصدر]، إتش إم إس (1786), إتش إم إس تايگر | 13,000 | ||||||
الضحايا والخسائر | |||||||
2,300 قتيل وجريح | 4,500 قتيل وجريح |
حصار عكا (بالتركية Akka Kuşatması) عام 1799، كان محاولة فرنسية غير ناجحة لحصار مدينة عكا، نجح العثمانيون في هزيمة الجيش الفرنسي، وكانت نقطة تحول لغزو ناپليون بوناپرت لمصر وسوريا.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
خلفية
تمثل عكا موقع استراتيجي هام نظراً لموقعها المشرف على الطريق بين مصر وسوريا، فأراد ناپليون إسقاط ميناء عكا بعد غزوه لمصر. وكان يأمل في تأجيج ثورة السوريين على العثمانيين وتهديد الحكم البريطاني في الهند. غير أن بعد حصار يافا كان الدفاع عن عكا أكثر شراسة.
الحصار
حاول الفرنسيون ضرب الحصار في 20 مارس عن طريق المشاة فقط. اعتقد ناپليون أن المدينة ستسقط بسهولة. في مراسلاته مع أحد ضباطه عبر عن اعتقاده بأنه خلال أسبوعين سيتمكن من إسقاط أهم النقاط في طريقه لغزو الأراضي المقدسة قبل التوجه إلى القدس.
ومع ذلك، رفضت قوات أحمد باشا الجزار الاستسلام، وصمدت أمام الحصار لشهر ونصف. لعب حاييم فرحي، مستشار يهودي للجزار، وذراعه الأيمن، دوراً محورياً في الدفاع عن المدينة، وقاد بنفسه المعركة ضد الفرنسيين. قبلها غزا ناپليون يافا، وقام الجنود الفرنسيين بهجوم وحشي على المدينة، وذُبح آلاف الأسرى الألبان على شاطئ البحر، قبل أن يتحرك الفرنسيون شمالاً. وكان أهالي عكا على علم بما جرى في يافا (الكثير منهم من الألبان).
ساعد أسيطيل تابع للبحرية الملكية بقيادة وليام سيندي سميث في تعزيز الدفاعات العثمانية وأمد المدينة بمدافع إضافية يحرسها البحارة ومشاة البحرية. استخدم سميث قيادته في البحر لإسقاط قوات المدفعية الفرنسية التي أرسلت على ظهر السفن من مصر لقصف الطريق الساحلي من يافا. قام خبير المدفعية أنطوان دفليپو، بنقل قطع المدفعية الفرنسية التي تقطع في مرمى نيران البريطانيين.
Smith anchored HMS Tigre and Theseus so their broadsides could assist the defence. Repeated French assaults were driven back.
On 16 April a Turkish relief force was fought off at the Mount Tabor. By early May, replacement French siege artillery had arrived overland and a breach was forced in the defences. At the culmination of the assault, the besieging forces managed to make a breach in the walls.
However, after suffering many casualties to open this entry-point, Napoleon's soldiers found, on trying to penetrate the city, that Farhi and DePhelipoux had, in the meantime, built a second wall, several feet deeper within the city where al-Jazzar's garden was. Discovery of this new construction convinced Napoleon and his men that the probability of their taking the city was minimal. Moreover, after the assault was again repelled, Turkish reinforcements from Rhodes were able to land.
Having underestimated the stubborn attitude of the defending forces combined with a British blockade of French supply harbours and harsh weather conditions, Napoleon's forces were left hungry, cold and damp. Plague had struck the French camp as a result of the desperate condition of the men, and had by now led to the deaths of about 2,000 soldiers.
Throughout the siege, both Napoleon and Jezzar sought in vain the assistance of the Shihab leader, Bashir—ruler of much of present-day Lebanon. Bashir remained neutral. As things turned out, it was the French side which suffered most from the attitude of Bashir, whose intervention on their side might have turned the balance.
في النهاية، رُفع الحصار. وتراجع ناپليون بوناپرت بعد شهرين في 21 مايو بعد فشله في الهجوم الأخير في 10 مايو، وإنسحب إلى مصر.
الأهمية
In 1805, Napoleon asserted that if he had
been able to take Acre [in 1799], I would have put on a turban, I would have made my soldiers wear big Turkish trousers, and I would have exposed them to battle only in case of extreme necessity. I would have made them into a Sacred Battalion--my Immortals. I would have finished the war against the Turks with Arabic, Greek, and Armenian troops. Instead of a battle in Moravia, I would have won a Battle of Issus, I would have made myself emperor of the East, and I would have returned to Paris by way of Constantinople.[1]
The allusions from Classical Antiquity included in the speech are to the Sacred Band of Thebes and the Persian Immortals—elite units of, respectively, the city state of Thebes and the Achaemenid Kings of Persia; and to the Battle of Issus where Alexander the Great decisively defeated the latter. (In fact, though Acre was not conquered, Napoleon's Imperial Guard did come to be informally called "The Immortals."[2])
Some hold that a statement attributed to Napoleon during the war, according to which he promised to return the land to the Jews if he were to succeed in his conquest of Palestine, was meant to capture Farhi’s attention and betray his master by switching his support to the French.
However, Napoleon never showed any particular interest in winning over the Jews of Palestine during his campaign there,[3] though his account of the military campaign records that a rumour among Syrian Jews had it that after Napoleon took Acre, he would go to Jerusalem and restore Solomon's temple[4] and decrees were passed in favour of Jews (and Coptic Christians and women) in French-controlled Egypt.[5] Whatever Napoleon's actual intentions, these stories and rumors are considered to be among the earliest harbingers of what would become the Zionist Movement.[6]
ذكراه
في عكا المعاصرة، يوجد التل الذي عسكر عليه ناپليون، جنوب شرق أسوار مدينة عكا، ويوجد في عكا أيضاً شارع ناپليون بوناپرت.
المصادر
- ^ Napoleon Bonaparte, “On Religions” in The Mind of Napoleon: A Selection from His Written and Spoken Words, ed. J. Christopher Herold (New York: Columbia University Press, 1955), 49.
- ^ Georges Blond, La Grande Armée, trans. Marshall May (New York: Arms and Armor, 1997), 48, 103, 470
- ^ Henry Laurens, La Question de Palestine: L'invention de la terre sainte, 1799-1922, Fayard, Paris 1999 p.18
- ^ Franz Kobler, Napoleon and the Jews, Masada Press, Jerusalem,1975 p.51
- ^ Steven Englund, Napoleon: A Political Life, Harvard University Press 2005 p.133
- ^ Ze'ev Aner, "Why wasn't the State of Israel created in 1799?" (in Hebrew) [1]