شتفان تسڤايگ

شتفان تسڤايگ
Stefan Zweig
Stefan Zweig2.png
وُلِدَ28 نوفمبر 1881
توفي22 نوفمبر 1942
الوالدانموريس تسڤايگ (1845-1926)
Ida Brettauer (1854-1938)
الأقاربAlfred Zweig (1879-1977)
التوقيع
Stefan Zweig Signature 1927.jpg

شتفان تسڤايگ Stefan Zweig (و. 28 نوفمبر 1881 – ت. 22 فبراير 1942)، هو روائي، كاتب مسلسلات، صحفي، وكاتب سيرة نمساوي. كان يعتبر من أشهر كتاب العالم في عشرينيات وثلاثينيات القرن العشرين.[2]

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته

كان تسڤايگ ابن موريس تسڤايگ (1845–1926)، ثري يهودي صناعي في مجال النسيج، وإدا برتاور (1854–1938)، من عائلة مصرفية يهودية. جوسف برتاور مارس التجارة لعشرين عاماً في أنكونا، إيطاليا، حيث ولدت ونشئت ابنته الثانية إيدا أيضاً. درس تسڤايگ الفلسفة في جامعة ڤينا حيث تخرج عام 1904، حاملاً شهادة الدكتوراة وكانت أطروحته بعنوان "فلسفة هيپوليت تاين". لم يلعب الدين دوراً رئيسياً في تعليمه. "كان والدي ووالدتي يهوديان فقط بحكم المولد"، في عبارة قالها تسڤايگ في احدى اللقاءات. حتى ذلك الوقت لم يتخلى تسڤايگ عن عقيدته اليهودية وكتب مراراً عن اليهود واليهودية، مثل قصته "Buchmendel". على الرعم من أن مقالاته كانت تنشر في Neue Freie Presse، التي كان يرأس تحريرها الزعيم النازي تيودور هرتزل، لم ينجذب تسڤايگ إلى المشروع القومي اليهودي الذي دعا إليه هرزتل، ولا لما نشره هرتزل بعنوان Der Judenstaat.[3] كما أطلق تسڤايگ نفسه على كتاب هرتزل "نص ضعيف،، وتافه",[4] لكن هذا يمكن أن يكون بسبب ملاحظات أموس إلون، to the level of comfortable assimilation enjoyed by Viennese Jews at the time.

كان شتفان تسڤايگ على علاقة بالكاتب التشيكي إيگون هوستوڤسكي. وصف هوستوڤسكي تسڤايگ بأنه "بالشخص القريب جداً"؛[5] وذكرت بعض المصادر أنه ابن أخيه.

في بداية الحرب العالمية الأولى، تأججت المشاعر الوطنية، وانتشرت بين الكثيرين من اليهود والنمساويين، التي أيدها تسڤايگ ومارتين بوبر وهرمان كوهن.[6] بالرغم من وطنيته، رفض تسڤايگ حمل بندقية؛ بدلاً من ذلك فقد خدم في أرشيف وزارة الحرب، وفيما بعد انضم لجبهة السلميين مثل صديقه رومان رولان، الحاصل على جائزة نوبل للسلام عام 1915. ظل تسڤايگ من دعاة السلام بقية حياته ودعا إلى توحيد اوروپا. مثل رولان، كتب تسڤايگ العديد من السير. His Erasmus of Rotterdam he called a “concealed self-portrayal” in The World of Yesterday.

فرت زوجته الثانية لوت ألمان إلى النمسا عام 1934، في تولي هتلر الحكم في ألمانيا. ثم عاشا في إنگلترة (في لندن ومن عام 1929 في بيث). بعد التقدم السريع لقوات هتلر ودخولها فرنسا وجميع بلدان اوروپا الغربية، فقد عبرا المحيط الأطلنطي وسافرا إلى الولايات المتحدة، حيث أقاما عام 1940 في مدينة نيويورك. في 22 أغسطس 1940، انتقلا ثانية إلى پيتر پوليس، وهي بلدة في ريو دي جانيرو.[7] وبسبب تنامي مشاعر الاضهاد والعنصرية، والتسلط والنازية، والشعور بالاحباط من مستقبل الانسانية، كتب تسڤايگ ملحوظة عن شعوره بالاكتئاب. ثم، في 23 فبراير 1942، وُجد تسڤايگ متوفياً بعد تناوله جرعة زائدة من الباربیتورات في منزله بمدينة پيتر پوليس.[8][9] كان تسڤايگ يائساً من مستقبل اوروپا وثقافتها. وكان قد كتب: "I think it better to conclude in good time and in erect bearing a life in which intellectual labour meant the purest joy and personal freedom the highest good on Earth"..


أعماله

كان تسڤايگ كاتباً بارزاً في العشرينيات والثلاثينيات، وكان صديقاً مقرباً من أرثر شنيتزلر وسيگموند فرويد.[10] He was extremely popular in the USA, South America and Europe, and remains so in continental Europe;[2] ومع ذلك، فقد تجاهله الجمهور البريطاني بطريقة كبيرة،[11] ومنذ ذلك الحين تراجعت شهرته في الولايات المتحدة. منذ التسعينيات، بدأت محاولة من جانب مجموعة من الناشرين (أشهرهم پوشكين پريس و نيويورك رڤيو أو بوكس) لدعوة تسڤايگ للكتابة بالإنگليزية مرة أخرى.[12]

Criticism over his oeuvre is severely divided between some English-speaking critics, who despise his literary style as poor, lightweight and superficial,[11] and some of those more attached to the European tradition, who praise his humanism, simplicity and effective style.[13]

Zweig is best known for his novellas (notably The Royal Game, Amok, Letter from an Unknown Woman - filmed in 1948 by Max Ophuls), novels (Beware of Pity, Confusion of Feelings, and the posthumously published The Post Office Girl) and biographies (notably Erasmus of Rotterdam, Conqueror of the Seas: The Story of Magellan, and Mary, Queen of Scotland and the Isles and also posthumously published, Balzac). At one time his works were published in English under the pseudonym 'Stephen Branch' (a translation of his real name) when anti-German sentiment was running high. His biography of Queen Marie-Antoinette was later adapted for a Hollywood movie, starring the actress Norma Shearer in the title role.

Zweig enjoyed a close association with Richard Strauss, and provided the libretto for Die schweigsame Frau (The Silent Woman). Strauss famously defied the Nazi regime by refusing to sanction the removal of Zweig's name from the program[14] for the work's première on June 24, 1935 in Dresden. As a result, Goebbels refused to attend as planned, and the opera was banned after three performances. Zweig later collaborated with Joseph Gregor, to provide Strauss with the libretto for one other opera, Daphne, in 1937. At least[15] one other work by Zweig received a musical setting: the pianist and composer Henry Jolles, who like Zweig had fled to Brazil to escape the Nazis, composed a song, "Último poema de Stefan Zweig",[16] based on "Letztes Gedicht", which Zweig wrote on the occasion of his 60th birthday in November 1941.[17] During his stay in Brazil, Zweig wrote Brasilien, Ein Land der Zukunft (Brazil, Land of the Future) which was an accurate analysis of his newly adopted country and in his book he managed to demonstrate a fair understanding of the Brazilian culture that surrounded him.

There are important Zweig collections at the British Library and at the State University of New York at Fredonia. The British Library's Stefan Zweig Collection was donated to the library by his heirs in May 1986. It specialises in autograph music manuscripts, including works by Bach, Haydn, Wagner, and Mahler. It has been described as "one of the world's greatest collections of autograph manuscripts".[18] One particularly precious item is Mozart's "Verzeichnüß aller meiner Werke"[19] - that is, the composer's own handwritten thematic catalogue of his works.

المراجع