جون أدامز (مؤلف موسيقي)

(تم التحويل من John Adams (composer))
جون أدامز

جون كوليدج أدامز John Coolidge Adams (و. 15 فبراير 1947)، هو مؤلف موسيقي أمريكي فاز بجائزة پوليتزر للموسيقى. من أشهر أعماله Short Ride in a Fast Machine (1986)، On the Transmigration of Souls (2002)، مقطوعة كورال في ذكرى ضحايا هجمات 11 سبتمبر 2001 (والتي حصل بها على جائزة پوليتزر للموسيقى عام 2003)، وShaker Loops (1978), a minimalist four-movement work for strings. His well-known operas include نيكسون في الصين (1987)، مقتبسة من زيارة ريتشارد نيكسون عام 1972 إلى الصين، وDoctor Atomic (2005)والتي تؤرخ لروبرت اوپنهايمر، ومشروع منهاتن، وبناء أول قنبلة ذرية.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته

قبل 1977

ولد جون كوليدج أدامز في وركستر، مشاتشوستس عام 1947.[1] ونشأت في ولايات نيو إنگلاند حيث تأثر بالثقافة الموسيقيى الإنگليزية. تخرج من مدرسة كونكورد العليا في كونكورد، نيو هامپشر. علمه والده عزف الكلارنت، وكان عازف كلارنيت في الفرق المحلية. فيما بعد درس الكلارنيت مع فليكس ڤيسكوگيلا في اوركسترا بوسطن السيمفوني.

بدأ أدامز في التأليف الموسيقي في سن العاشرة واستمع لأول قطعة من تأليفه في سن الثالثة عشر أو الرابعة عشر. بعد تسجيله في جامعة هارڤارد عام 1965 درس التأليف الموسيقي تحت رعاية ليون كرينشنر، روگر سيشنز، إيرل كيم وداڤيد دل تريدتشي.[1] أثناء دراسته في هارڤارد، انضم إلى اوركسترا باخ السيمفوني حيث كان عازف كلارنيت احتياطي في اوركسترا بوسطن السيمفوني واوپرا بوسطن. حصل على درجتي تخرج من جامعة هارڤارد (بكالوريوس 1971، ماجستير 1972) وكان ضمن الطلبة الأوائل الذين سمح لهم بتقديم التأليف الموسيقي في أطروحة التخرج. مقطوعته النموذج الموسيقي، سجلتها ووزعتها اوبسكيور ريكوردز عام 1975. كان مدرساً للموسيقي في كوسنرڤاتوار سان فرانسيسكو للموسيقى من 1972 حتى 1984.


1977 حتى نيكسون في الصين

عمل أدامز في استوديو الموسيقى الإلكترونية في كوسنرڤاتوار سان فرانسيسكو للموسيقى، بعد أن أسس أسلوبه في تركيب الأصوات بنظام الأنالوج، وكقائد أوركسترا الحجرة للموسيقى الجديدة، كان لديه مجموعة من الموسيقيين الشباب والموهوبين تحت تصرفه.

بعض أكبر الأعمال التي كتبها خلال هذه الفترة تشمل Wavemaker (1977), Phrygian Gates for solo piano (1977), Shaker Loops (1978), Common Tones in Simple Time (1979), Harmonium (1980–81), Grand Pianola Music (1982), ضوء على الماء (1983), Harmonielehre (1984–85), The Chairman Dances (1985), Short Ride in a Fast Machine (1986)، و نيكسون في الصين (1985–87).

Shaker Loops (for string septet) (1978): تطور Shaker Loops من عمل "صانع الأمواج" وهي رباعية وترية حيث حاول آدامز مزج العمليات المتكررة من الاتجاه التبسيطي واهتمامه الخاص بأشكال الموجات. كان عرضها الأول حقق فشلا ذريعا، واستخدم آدامز فصوله في كونسرفتوار سان فرانسيسكو كوسيلة لينقذ شيء منها. أعاد تسمية العمل وعدله ووسعه لسباعي وتري، فظهر عام 1978. عنوانه الجديد استلهم من عمل الستينات مثل "سوف تمطر السماء" لستيف رايخ، وهي استعارة على المصلطح الموسيقي الرعشة السريعة، وحالة من النشوة الدينية التي نالها أعضاء طائفة " Shaker" التي تؤمن بنزول المسيح مرة ثانية.

ويتميز العمل بالحركة دون توقف حتى في الأقسام الأبطأ، حيث تنساب الخطوط مثل الضباب في نسمة الغابة. الحركتان الأولى والرابعة (الاهتزاز والارتجاف" و"الرجفة الأخيرة") تضع إطار للجليساندو البطئ في الحركة الثانية (“Hymning Slews والسمة الغنائية للحركة الثالثة القلقة Loops and Verses التي تتجه نحو قسم "الشد والجذب الوحشي" الذي يطلق عليه آدامز "النقطة العالية العاطفية" للعمل.[2]


Harmonium for Large Orchestra and Chorus (1980–81):

"كتاب الهارموني": جاء نتيجة علاقة آدامز بأوركسترا سان فرانسيسكو السيمفوني الذي كان مؤلف لديهم خلال الثمانينات. وهذا العمل يمثل نقطة تحول في محاولته لتحويل الاتجاه التبسيطي لشيء أكثر ثراءا وأقل صرامة - على حد قوله من "عدم الحدث لأشكال تنمو". كتب العمل للكوراس والأوركسترا هو عبارة عن لحن لثلاث قصائد، الأولى لجون دون "الحب السلبي"، هي تأمل معقد عن مختلف أنواع الحب. تبدأ بنغمة واحدة، حولها تتراكم كل النغمات الأخرى تدريجيا، وتزيد في الحجم لتصبح صوت يبعث على النشوة. القصيدتان الثانية والثالثة لإيملي ديكنسون: "لأني لا أستطيع التوقف للوفاة"، وهي مراجعة مريرة لحياة الكاتبة كما نراها من نافذة في مركبة، تتميز بالبساطة الغنائية التي تقدم العزاء والطمئنة في حين قصيدة "ليالي برية" صيحة مذهلة للنشوة التي تعود للنشاط الذي تتميز به افتتاحية العمل لكن هذه المرة بقوة صاعقة بركانية ثائرة.[3]


Grand Pianola Music (1982): Adams commented, "Dueling pianos, cooing sirens, Valhalla brass, thwacking bass drums, gospel triads, and a Niagara of cascading flat keys all learned to cohabit as I wrote the piece."[4] It is one of his first major works to incorporate American vernacular music within a classical symphonic tradition. Adams's use of the repetitive patterns of minimalism within sweeping orchestral gestures is heard throughout the piece.

Light Over Water: The Genesis of Music (1983): This work was commissioned by the Museum of Contemporary Art in Los Angeles as the score for the collaborative work Available Light, which was choreographed by Lucinda Childs and had a set design by architect Frank Gehry. The work is a long, unbroken composition with contrasting sections whose boundaries are so subtle as to be almost imperceptible. It is a kind of symphony played by an orchestra of both electric and natural instruments and frozen into its idealized form by means of a multichannel tape recorder. Essentially electronic, the piece still exhibits orchestral techniques. Changes in the piece evolve gradually, and sudden entrances are rare. It is personal and emotive,[بحاجة لمصدر] though not necessarily romantic, and it has a dance-like feel.

Harmonielehre (1984–85):

أدامز لم يكن أبدا موسيقي "تبسيطي": موسيقاه كانت دائما لها دافع هارموني اكثر من اللازم، أيضا ثراء إيقاعي - وهي عوامل تضفي على مقطوعات كلاسيكية مبكرة مثل Harmonielehre إحساسها الممتع. الحركة الافتتاحية، مستلهمة من حلم رأى فيه آدامز مركبة ضخمة ترتفع من خليج سان فرانسيسكو وتندفع للسماء، تبدأ مع تآلفات محطمة يسودها آلات النفخ والالات الإيقاعية. الحركة الثانية "جرح أنافورتاس" وهي إشارة إلى الراعي المصدوم في أوبرا فاجنر "بارسيفال"، مختلفة تماما: معبرة بثراء، معانيها الهارمونية واللحنية تذكر بأواخر الرومانسية التي يرى شونبرج ا،ها علامة على نهاية الموسيقى اللحنية. حقا Harmonielehre عنوان بحث كتبه شونبرج عام 1911 عن الهارموني حيث أعلن عن ابتعاده الجديد الجذري ومن العنوان يعلن أدامز عن إيمانه بالمقامية كتقليد ما زال حي. الحركة الأخيرة “Meister Eckhardt and the Quackie”، تنسخ الاتجاه التبسيطي والرومانسية المجددة للحركات السابقة في مزيج رائع - وهو احتفال بمقام مي بيمول.ref>The Rough Guide to Classical Music</ref>


The Chairman Dances (Foxtrot for Orchestra) (1985): This is a by-product of Nixon in China, set in the three days of President Nixon's visit to Beijing in February 1972.

Short Ride in a Fast Machine (Fanfare for Great Woods) (1986): This piece is joyfully exuberant, brilliantly scored for a large orchestra. It begins with a marking of half-notes (woodblock, soon joined by the four trumpets) and eighths (clarinets and synthesizers); the (amplified) woodblock is fortissimo and the other instruments play forte. The work uses many elements of minimalist music.

Nixon in China (1987): The opera, in three acts, is based on Richard Nixon's visit to China on February 21–25, 1972. Main characters in the opera are: the Nixons, Mao Tse-tung, Chou En-lai, Chiang Ch'ing (Madame Mao) and Henry Kissinger. Richard Nixon's visit to Beijing was made in the hope, but by no means the certainty, that he would see chairman Mao. It was directed by Peter Sellars. This piece is John Adams's second major composition on a text, after Harmonium (1981) for chorus and orchestra.

بعد نيكسون في الصين

Adams wrote, "in almost all cultures other than the European classical one, the real meaning of the music is in between the notes. The slide, the portamento, the "blue note"—all are essential to the emotional expression, whether it's a great Indian master improvising on a raga or whether it's Jimi Hendrix or Johnny Hodges bending a blue note right down to the floor." Adams uses this concept in many of his influential pieces post-Nixon in China.

In October 2008, Adams told BBC Radio 3 that he had been blacklisted by the U.S. Homeland Security department and immigration services.[5]

The Wound-Dresser (1988): John Adams's setting of Walt Whitman's poem, "The Wound-Dresser", which Whitman wrote after visiting wounded soldiers during the الحرب الأهلية الأمريكية. The piece is scored for baritone voice, 2 flutes (or 2 piccolos), 2 oboes, clarinet, bass clarinet, 2 bassoons, 2 horns, trumpet (or piccolo tpt), timpani, synthesizer, and strings.

The Death of Klinghoffer 1991: "وفاة كلنيجوفار" يماثل "نيكسون في الصين" في أنه يتناول حدث من التاريخ السياسي الحديث - وهو اختطاف الباخرة في المحيط "Achille Lauro" على يد الإرهابيين الفلسطينيين وقتلهم لأحد الركاب وهو ليون كلينجوفار. ابتكرها ادامز بالاشتراك مع كاتبة اللبريتو أليس جودمان والمخرج بيتر سيلارز، لكن توجد أوجه شبه بين نهاية الأوبرتين. في حين كانت نيكسون في الصين أساسا كوميديا، تنشغل كلينجوفار بالصراعات الدينية والاقتصادية العميقة التي دفعت للأحداث الرهيبة في اكتوبر 1985. وفي حين "نيكسون في الصين" في الغالب طبيعية في الإيقاع واللحن، الإخراج المسرحي لكلنيجوفار تعتمد، على حد قول ادامز، أساسا على نماذج ثابتة تشمل ألحان الألام لباخ والتراجيديا اليونانية والدراما الفارسية واليابانية. كلينجوفار عمل فج ولا يسبب الراحة عند مشاهدته مساءا في المسرح، لكنه تجربة عاطفية واحد اكثر إنجازات آدامز المبهرة حتى الآن [6]

Chamber Symphony (1992): This piece was commissioned by the Gerbode Foundation of San Francisco for the San Francisco Contemporary Chamber Players. While Chamber Symphony bears a strong resemblance to Arnold Schoenberg's Chamber Symphony Op. 9 in its tonality and its instrumental arrangement, Adams's additional instrumentation includes synthesizer, drum kit, trumpet, and trombone. The piece consists of three movements: "Mongrel Airs," "Aria with Walking Bass" and "Roadrunner." The piece is excited and aggressive, alluding to children's cartoon music (as evidenced by the titles of the movements). The piece is linear, chromatic, and virtuosic.

Violin Concerto 1993: فوضت له كتابة كونشرتو الكمان فرقة باليه نيويورك وأوركسترا منيسوتا، ابتكره أدامز بمعرفة أنه سوف تصمم له الرقصات وهذا أثر على شكله وكذلك محتواه وشخصيته. قد يبدو غريب أن كتابة الموسيقى للرقص كان ينبغي على أدامز تقليل السمة الإيقاعية القوية لأسلوبه، لكن جزء الكمان يتحرك خلال الثلاث حركات في خط لا ينتهي ينسج طريقه داخل وخارج النسيج الأوركسترالي. رغم اتباعه الخطوط الخارجية للكونشرتو التقليدي - بداية رابسودية، وحركة وسطى بطيئة (شاكون، "الجسد خلاله يتدفق الحلم") والعقدة النشطة "توكاري" - الكمان دوما له وجود نشط يتدفق خلال جسد الأوركسترا بدلا من الانشغال في حواره المعتاد.[7]


I Was Looking at the Ceiling and Then I Saw the Sky (1995): A stage piece with libretto by June Jordan and staging by Peter Sellars. Adams called the piece "essentially a polyphonic love story in the style of a Shakespeare comedy." The main characters are seven young Americans from different social and ethnic backgrounds, all living in Los Angeles. The story takes place in the aftermath of the earthquake in Los Angeles in 1994.

Hallelujah Junction (1996): This piece for two pianos employs variations of a repeated two note rhythm. The intervals between the notes remain the same through much of the piece.

On the Transmigration of Souls (2002): This piece commemorates those who lost their lives in the September 11, 2001 attacks on the World Trade Center in New York. It won the 2003 Pulitzer Prize for Music as well as the 2005 Grammy Award for Best Contemporary Composition. Adams was the first composer to have earned the latter award three times, having previously won the award for El Dorado (1998) and Nixon in China (1989).

My Father Knew Charles Ives (2003): Adams writes, "My Father Knew Charles Ives is musical autobiography, an homage and encomium to a composer whose influence on me has been huge." In true Ives style, in all three movements the piece begins subtly with few instruments and swells to a cacophonous mass of sound. The piece ranges from utilizing mysterious harmonies in long tones to full scale march feels.

The Dharma at Big Sur (2003): A piece for solo electric six-string violin and orchestra. The piece calls for some instruments (harp, piano, samplers) to use just intonation, a tuning system in which intervals sound pure, rather than equal temperament, the common Western tuning system in which all intervals except the octave are impure. The piece was composed for the opening of Disney Hall in Los Angeles.

Doctor Atomic (2005): An opera in two acts, about Robert Oppenheimer, the Manhattan Project, and the creation and testing of the first atomic bomb. The libretto of Doctor Atomic by Peter Sellars draws on original source material, including personal memoirs, recorded interviews, technical manuals of nuclear physics, declassified government documents, and the poetry of the Bhagavad Gita, John Donne, Charles Baudelaire, and Muriel Rukeyser. The opera takes place in June and July 1945, mainly over the last few hours before the first atomic bomb explodes at the test site in New Mexico. Characters include Dr. J. Robert Oppenheimer and his wife Kitty, Edward Teller, General Leslie Groves, and Robert Wilson.

A Flowering Tree (2006): An opera in two acts, based on a folktale from the Kannada language of southern India as translated by A.K. Ramanujan. it was commissioned as part of the Vienna New Crowned Hope Festival to celebrate the 250th anniversary of Mozart’s birth. It takes as its model Mozart’s The Magic Flute, and its themes are magic, transformation and the dawning of moral awareness.

Doctor Atomic Symphony (2007): Based on music from the opera.

Fellow Traveler (2007): This piece was commissioned for the Kronos Quartet by Greg G. Minshall, and was dedicated to opera and theater director Peter Sellars for his 50th birthday.

El Niño 2000

"الطفل" هو أوراتوريو كتبه جون آدامز في 1999-2000، حيث وصف قصة الميلاد لاستكشاف إيمانه ولاحتفال أوسع بمعجزة مولد المسيح. اللبريتو الذي جمعه من نصوص تتراوح من كتابات هيلدجارد من بنجين إلى مقتطفات من الإنجيل ومسرحيات ويكفيلد - التي اعتمد بشدة على عمل الشعراء الأمريكان الأسبان مثل روزاريو كاستيلانوس، الذي يعطي وجوده إشارة لرغبة أدامز في تحرير القصة من الغرب وتقديم وجهة نظر أنثوية. يبلغ طول العمل تقريبا ساعتين ومحدد في تنويعه، يعد العمل عرض مبهر لقدرات آدامز على التاليف الموسيقي مثل أي شيء في إنتاجه. يستكشف العديد من الإمكانيات البنائية والإيقاعية مع تحولات العازفين الصولو والكوراس والأوركسترا (الجيتار وآلات الإيقاع تضيف للتنوع الأوركسترالي) مع ذلك يوجد شعور منسجم بالباروك في المزيد من المباشرة والمرارة والبلاغة في الكتابة الصوتية.[8]

أسلوبه الموسيقي

تحليل فني

جون أدامز، Fearful Symmetries, mm 197–202 (1988)


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Violin Concerto, Mvt. III "Toccare"

John Adams, Violin Concerto, III "Toccare" (1993)


نقد

أعماله

اوپرات


اوركسترا


صوت واوركسترا


موسيقى الحجرة


أعمال أخرى


كورس


مؤلفات مسجلة وإلكترونية


پيانو


موسيقى أفلام

  • (2010) I Am Love (Io sono l'amore) - all existing pieces, no original compositions


اوركسترا



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

أخرى

جوائز وتكريمات

هوامش

  1. ^ أ ب *Warrack, John and West, Ewan (1992), The Oxford Dictionary of Opera, 782 pages, ISBN 0-19-869164-5
  2. ^ The Rough Guide to Classical Music
  3. ^ The Rough Guide to Classical Music
  4. ^ Adams, John. Program Note, Grand Pianola Music Full Score, Associated Music Publishers, 1982.
  5. ^ Thorpe, Vanessa. "I'm Blacklisted, says Opera Maestro: Composer John Adams Accuses US of Paranoia and Says its Security Forces are Following Him." The Observer. October 19, 2008. . Retrieved February 10, 2009.
  6. ^ The Rough Guide to Classical Music
  7. ^ The Rough Guide to Classical Music
  8. ^ The Rough Guide to Classical Music
  9. ^ "Book of Members, 1780–2010: Chapter A" (PDF). American Academy of Arts and Sciences. Retrieved April 1, 2011.
  10. ^ "Current Members". American Association of Arts and Letters. Retrieved April 1, 2011.
  11. ^ Harvard Arts medal

المصادر

  • Broyles, Michael. Mavericks and Other Traditions in American music. New Haven: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10045-0
  • Daines, Matthew. "The Death of Klinghoffer by John Adams", American Music Vol. 16, No. 3 (Autumn 1998), pp. 356–358. [review]
  • Heisinger, Brent. "American Minimalism in the 1980s", American Music Vol. 7, No. 4 (Winter 1989), pp. 430–447.
  • May, Thomas (ed.). The John Adams Reader: Essential Writings on an American Composer. Pompton Plains, N.J.: Amadeus, 2006. ISBN 1-57467-132-4
  • Richardson, John. "John Adams: A Portrait and a Concert of American Music", American Music Vol. 23, No. 1 (Spring 2005), pp. 131–133. [review]
  • Rimer, J. Thomas. "Nixon in China by John Adams", American Music Vol. 12, No. 3 (Autumn 1994), pp. 338–341. [review]
  • Schwartz, Elliott, and Daniel Godfrey. Music Since 1945: Issues, Materials, and Literature. New York: Schirmer Books; Toronto: Maxwell Macmillan Canada; New York: Maxwell Macmillan International, 1993. ISBN 0-02-873040-2
  • Schwarz, K. Robert. "Process vs. Intuition in the Recent Works of Steve Reich and John Adams", American Music Vol. 8, No. 3 (Autumn 1990), pp. 245–273.
  • Schwarz, K. Robert. Minimalists. London: Phaidon Press Inc., 1996. ISBN 0-7148-3381-9. Reprinted 2008, ISBN 0-7148-4773-9
  • Warrack, John and West, Ewan (1992), The Oxford Dictionary of Opera, 782 pages, ISBN 0-19-869164-5

قراءات إضافية

وصلات خارجية


لقاءات