الطيب أبو القاسم
Al-Ṭayyib Abū'l-Qāsim ٱلطَّيِّب أَبُو ٱلْقَاسِم ابْن ٱلْمَنْصُوْر Last Imam of Tayyibi Isma'ili Shia Islam | |
---|---|
الوضع | Disappeared, believed by Isma'ili Shia Islam to be due to the Occultation |
الوكيل | داعي المطلق |
اللقب | Last Tayyibi Isma'ili Imam |
العنوان | المهدي (ٱلْمَهْدِيّ) (The Guided) |
الفترة | 1132 م – الحاضر |
السابق | الآمر بأحكام الله |
الحركة | Tayyibi-Musta'li-Isma'ili Shia Islam |
الوالدان | الآمر بأحكام الله (father) |
الأقارب | الحيسين بن علي (forefather) |
جزء من سلسلة عن الإسلام الشيعي
الإسماعيلية |
---|
الإسلام portal |
الطيب أبو القاسم ibn Al-Manṣūr (العربية: ٱلطَّيِّب أَبُو ٱلْقَاسِم ابْن ٱلْمَنْصُوْر) was, according to the Tayyibi Isma'ili-Musta'li sect of Isma'ilism, the twenty-first Imam and the last Caliph of the Fatimid Caliphate. Abu Al-Qasim was the son of the twentieth Fatimid Imam, Al-Amir bi-Ahkami'l-Lah, who ruled Egypt from 1101 to 1130. He was born in Cairo on Sunday, March 16, 1130 (4th Rabi' al-thani, 524 AH) and was 2 years 7 months old when his father, Al-Amir, was assassinated in the night of Thursday, October 15, 1132 (4th Dhu al-Qi'dah, 526 AH).[1] Tayyib was reported to be about two years old at the time of al-Amir's assassination.[2][3] Al-Hafiz was appointed representative Caliph on behalf of Imam Al-Tayyib. Later Al-Hafiz declared himself as Imam and Caliph in 528 AH/1134 AD, and Al-Tayyib was believed by Taiyabis to be taken into hiding.[4][5][6][7]
At-Tayyib and Muhammad ibn Al-Hasan are descendants of the Islamic Prophet Muhammad who are considered by different groups of Shi'ites (respectively Tayyibi Isma'ilis and Twelvers) to be Occulted Imams and Mahdis.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ولادتـــــــــــه
في ربيع الاخر في عام 524 هـ ولد للآمر ولد سماه أبا القاسم الطيب، فجعل ولي عهده؛ وأمر فزينت القاهرة ومصر، وعملت الملاهي في الإيوانات وأبواب القصور، وكسيت العساكر، وزينت القصور. وأخرج الآمر من خزائنه وذخائره قماشاً ومصاغاً ما بين آلات وأواني من ذهب وفضة وجوهر، فزين بها؛ وعلق الإيوان جميعه بالستور والسلاح. واستمر الحال على هذا أربعة عشر يوماً.
وأحضر الكبش الذي يعق به عن المولود، وعليه جل من ديباج، وفي عنقه قلائد الفضة، فذبح بحضرة الخليفة الآمر. وجيء بالمولود فشرف قاضي القضاة ابن ميسر بحمله؛ ونثرت الدنانير على رءوس الناس. ومدت الأسمطة العظيمة بعد ما كتب إلى الفيوم والقيلوبية والشرقية فأحضرت منها الفواكه، وملئ القصر منها ومن غيرها من ملاذ النفوس، وبخر بالعنبر والعود والند حتى امتلأ الجو من دخانه.
وعندما توفى والده الآمر بأحكام الله تولى بعده الحكم في الدولة الفاطمية الحافظ لدين الله أبو الميمون عبد المجيد الذى كان كافلا لابن الآمر باحكام الله ولكنه طغى وتجبر وأراد قتل أبو القاسم الطيب حبا في السلطة وكان الامام صغيرا فقام البعض من الرجال المخلصين بالهروب بهذا الإمام في جنح الليل والخروج من مصر وإخفاءه لدى ملكة اليمن وهكذا ...ولا أحد يعلم ما حدث له بعد ذلك ولا سنة وفاته لغموض تلك الفتره .
وتذكر النصوص أن الآمر بأحكم الله قبيل وفاته أرسل رسالة لملكة اليمن أروى بن أحمد الصليحي ما جاء نصه : ( بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين ، من عبد الله ووليه الآمن ، المنصور أبي علي الآمر بأحكم الله ، أمير المؤمنين ، إلى الحرة ، الملكة ، الطاهرة ، الزكية ، الرضية ، وحيدة الزمن ، سيدة ملوك اليمن ، عمدة الإسلام ، خالصة الإمام ، ذخيرة الدين ، عمدة المؤمنين ، كهف المستجيبين ، عصمة المسترشدين ، ولية أمير المؤمنين ، وكافلة أوليائها المؤمنين ، أدام الله تمكينها ونعمتها ، وأحسن توفيقها ومعونتها ، سلام عليك ، فإن أمير المؤمنين يحمد إليك الله الذي لا إله إلا هو ، ويسأله أن تصلي على جده محمد خاتم النبيين وسيد المرسلين ، صلى الله عليه وعلى آله الطاهرين الأئمة المهديين وسلم تسليما .
أما بعد ، فإن نعم الله عند أمير المؤمنين لا تحصى بعد ، ولا تقف عند أمد ، ولا تنتهي إلى الإحاطة بها الظنون ، لكونها كالسحاب الذي كل ما انقضى منها سحاب أعقبه سحاب هتون ، فهي كالشمس الساطعة الإشراق ، الدائمة الانتظام والاتساق ، والغيوث المتتابعة الاتصال ، المتوالية في الغدو والآصال ، ومن أشفها لديه قدرا ، وأعظمها صينا وذكرا ، وأسناها جلالا وفخرا ، الموهبة بما جدده الآن بأن رزقه مولودا زكيا رضيا مرضيا برا تقيا .
وذلك في الليلة المصبحة بيوم الرابع من شهر ربيع الآخر سنة أربع وعشرين وخمس مئة، ارتاحت إلى الطيب ذكره المنابر ، وتطلعت إلى مواهبه آمال كل باد وحاضر فأضاءت بأنوار غرته وبهجته طلعة ظلم الدياجر ، وانتظم به الدولة الزاهرية الفاطمية عقود الفضائل والمفاخر ، واستخرجه من سلالة النبوة كما يستخرج النور من النور ، ومنح أمير المؤمنين منه ما قدح به زناد السرور . وسماه الطيب لطيب عنصره ، وكناه أبا القاسم كنية جده نبي الهدى والمستخرج جوهره من جوهره . وأمير المؤمنين يشكر الله تعالى على ما من به من اطلاعه كوكبا منيرا في سماء دولته ، وشهابا مضيئا في فلك جلاله ورفعته ، شكرا يقضي باستدامة نعمته ، وإدرار سحائب طوله ورأفته ، ويسأله أن يبلغه فيه كنه الآمال ، ويصل به حبل الإمامة ما اتصلت الأيام والليالي، ويجعله عصمة للمسترشدين ، وحجة على الجاحدين ، وغوثا للمضطرين ، وغيثا للمنتجعين ، ووزرا للخائفين، وسعادة للعارفين ، لتنال الدنيا بسعادته أوفى حظوظها وقسمها ، وتصبح الأيام مفترة على ناجذ مبسمها ، ولمكانك من حضرة أمير المؤمنين المكين ، ومحلك عنده الذي ارتفع عن المماثل والقرين ، وأشعرك هذه البشرى الجليل قدرها ، والعظيم فخرها ، المنتشر صيتها وذكرها ، لتأخذي من المسرة بها بأوفى نصيب ، وتذيعيها فيمن قبلك من الأولياء المؤمنين إذاعة يتساوى بالمعرفة بها كل بعيد منهم والقريب ، لينتظم بها عقد السرور ، ويتضوع بها المندل الرطب في البادين والحضور ، فاعلمي هذا واعملي به إن شاء الله . وكتب في اليوم المذكور . والحمد لله وحده وصلى الله على جدنا محمد رسوله وآله الأئمة الطاهرين وسلم وشرف وكرم إلى يوم الدين )
Hafizi Isma'ilis
The Hafizi Musta'li Isma'ilis continued to accept Al-Hafiz and his successors — Az-Zafir, Al-Faiz, Al-Adid, Daud Al-Hamid-lil-lah, d. 1207 AD, died in prison under the Ayyubid dynasty, and finally Sulayman Badruddin, d. 1248 AD without issue, also died in prison under the Ayyubid dynasty, the last Imam of the Hafizi Musta'li Ismailis — as Fatimid Imam of Egypt between 1130-1248 AD instead of aṭ-Ṭayyib Abī l-Qāṣim. After the end of their rule by Saladin they went extinct, while the followers of Aṭ-Ṭayyib Abī Al-Qāṣim continued in Yemen and the Indian subcontinent. Hafizi followers report that the Zurayids and the Hamdanids (Yemen) were the subsequent heads of the Hafizi party in Yemen.[بحاجة لمصدر]
قالب:Nizari-Hafizi-Tayyibi schism
الطيبيون في اليمن
There was a sijill (royal order) (524 AH) of al-Amir to Yemen (testimony of al- Khattab available) announcing birth of the heir, al-Tayyib, in the court of al-Mallika al-Sayyida (Arwa al-Sulayhi) by 'Egyptian envoy' Muhammad b. Haydara. On the occasion of the commemoration of the murdered Imam, the envoy said: "...appointed by his (Amir) nass...al-Imam al-Tayyib...it is in vein that mislead people think it will diminish by your (Amir) death.."[8] Later in 526 AH, Abd al-Majid in his official correspondence to Queen Arwa al-Sulayhi declared himself caliph (amīr al-muminīn) in place of regent (walī ʿahd al-muslimīn). According to this Queen al-Hurrah Arwa al-Sulayhi found it a betrayal as per the earlier sijill of Imam al Amir and of Abd al Majid himself declaring 'Abd al Majid a Wali of the Imam'.[9]
As per 'Uyun al Akhbar', "She (Queen Arwa al-Sulayhi) never ceased remain faithful to Al-Tayyib. In the preamble of the will, it enumerated all the Imams; the list ends with al-Tayyib. The text gives a detailed description of the Queen's jewellery brought for the inspection, all the jewellery is bequeathed, as a qurban, to the Imam al-Tayyib, Al-Ahmad.. al-Sulayhi is appointed as executor; his duty is to deliver the jewels, after the Queen's death, ..at the Gate of the Friend of God (bab-ul- wali-ul-llah), ..to the person that will be appointed by the order of the Imam (Tayyib) to receive them...". She anointed Da'i al-Mutlaq / vicegerent on behalf of Imam Tayyib.[6] The Dai al-Mutlaq would have full authority to govern the community in all matters both spiritual and temporal, and Dai Zoeb bin musa was designated first for the post with Ibrahim as his assistant who has taken over next Dai after the death of Zoeb.[10]
=الدعاة
The line of the Da'is continued until the 24th Dai Yusuf Najmuddin ibn Sulaiman in Yemen. On behalf of the Da'i of Yemen, there were Wali ("representative" or "caretaker") of the Fatimid Dawat appointed in India. Moulai Abadullah[11] (covered North India) and Moulai Nuruddin (covered South India)[12] were the first two to influence in India and initiate the Ismaili Tayyibi Faith. Syedi Fakhruddin,[13] son of Vazir Tarmal of King Sidhraj of Gujrat (1094-1134AD), who accepted the Islamic faith, was prominent, covered Rajasthan. His mausoleum is in Galiakot and is visited by all the people in the area irrespective of their caste.
In 1592, the Taiyabi broke into two factions in a dispute over who should become the twenty-seventh Da'i: Dawood Bin Qutubshah or Sulayman bin Hassan. The followers of the former, primarily in India, became the Dawoodi Bohra, the latter the Sulaymani of Yemen. In 1637, the Alavi Bohra split from the Dawoodi bohra community.
Due to persecution by the local ruler in Yemen, the Dawat then shifted to India under the 25th Da'i Jalal Shamshuddin.[14] This is continued till date (اعتبارا من March 2015[تحديث]), and at present, the largest Taiyabi-descended faction is the Dawoodi Bohra Da'wa. The other factions of Sulaimani Bohra are headed by their 52nd Da'i Al-Fakhri Abdullah, and the Alavi Bohra are headed by their 45th Da'i Haatim Zakiyuddin.
انظر أيضاً
المراجع
- ^ "al-Amir was killed on Tuesday", p.198; "the ʿUyun has Tuesday the 3rd Dhu-l-qaʿda" p.195, footnote; The Succession to the Fatimid Imam al-Amir; By: S M Stern; BRILL
- ^ "Musta'alins". ismaili.net.
- ^ "Nizar I (487-490/1095-1097), 19th Imam". ismaili.net.; "infant son of al-Amir is named Tayyib, about two and half years old"
- ^ The succession of the Fatimid Imam al-Amir; by: S M Stern; p.200-201, according to the Uyun al-akhbar: "Abd al-Majid, too, showed signs of apostasy (nifaq) and aspired to sovereignty"..."Abu 'Ali went with the Imam into hiding"
- ^ The succession of the Fatimd Imam al-Amir; by: S M Stern; p-206 Quote: "Other coins (Alexandria, 526)..read as follows: "Al-imam al-mahdi al-qa'im bi-amri-llah "(declaring Hafiz as Al-Imam
- ^ أ ب "The Dawoodi Bohras - Yemen". thedawoodibohras.com. Archived from the original on 2016-08-19. Retrieved 2016-07-27.
- ^ Maulaana, Abul Qaasim Tayyib (23 October 2008). "21st Fatimid Imam". Team Alavi. Retrieved 14 April 2017.
- ^ The succession of the Fatimd Imam al-Amir; by: S M Stern;p.223,24,25
- ^ The Ismaili..,Daftary, p.284, 285
- ^ The succession of the Fatimd Imam al-Amir; by: S M Stern;p.228,9
- ^ Singh, Kumar Suresh (6 March 2018). People of India: Maharashtra. Popular Prakashan. ISBN 9788179911006 – via Google Books.
- ^ 12.0 The Fatimid Da'i Al-Mu'ayyad: His Life , by: Dr. Abbas Hamdani, University of Wisconsin, Milwaukee (U.S.A.); Quote; "in the time of al-Mustansir, to Egypt and joined the lsma'ili faith at the bidding of Sayyidna al-Mu'ayyad from whom they acquired much knowledge. Their names were Lam Nath (Abadullah) and Rup Nath (later called Mawla'i Nurad-Din). Both of them returned from Egypt to their native village, Daham Gam, where their tombs still exist near Aurangabad."
- ^ General, India Office of the Registrar (6 March 1966). "Census of India, 1961: Rajasthan". Manager of Publications – via Google Books.
- ^ Blank, Jonah (15 April 2001). Mullahs on the Mainframe: Islam and Modernity Among the Daudi Bohras. University of Chicago Press. ISBN 9780226056760 – via Google Books.
للاستزادة
- Daftary, Farhad (2000). "al-Ṭayyibiyya". In Bearman, P. J.; Bianquis, Th.; Bosworth, C. E.; van Donzel, E.; Heinrichs, W. P. (eds.). The Encyclopaedia of Islam, New Edition, Volume X: T–U. Leiden: E. J. Brill. pp. 403–404. ISBN 90-04-11211-1.
{{cite encyclopedia}}
: Invalid|ref=harv
(help) - قالب:Daftary-The Ismailis
- Halm, Heinz (2014). Kalifen und Assassinen: Ägypten und der vordere Orient zur Zeit der ersten Kreuzzüge, 1074–1171 [Caliphs and Assassins: Egypt and the Near East at the Time of the First Crusades, 1074–1171] (in الألمانية). Munich: C.H. Beck. ISBN 978-3-406-66163-1.
- Stern, S. M. (1951). "The Succession to the Fatimid Imam al-Āmir, the Claims of the Later Fatimids to the Imamate, and the Rise of Ṭayyibī Ismailism". Oriens. 4 (2): 193–255. doi:10.2307/1579511. JSTOR 1579511.
وصلات خارجية
- List of Syednas (according to Dawoodi Bohras)
- alavibohra.org
سبقه الآمر بأحكام الله |
Imam of Tayyibi Isma'ilism 1130–1132 |
Occultation of the Imam Succession to the leadership of the community by the Da'i al-Mutlaq |
- Short description is different from Wikidata
- Articles containing explicitly cited عربية-language text
- Articles with unsourced statements from March 2020
- مقالات فيها عبارات متقادمة منذ March 2015
- جميع المقالات التي فيها عبارات متقادمة
- CS1 الألمانية-language sources (de)
- Egyptian Ismailis
- Musta'li imams
- 1130 births
- Year of death unknown
- 12th-century Arabs
- 12th-century Ismailis