المدرسة البرگندية
المدرسة البورجاندية Burgundian school هي مجموعة من المؤلفين الموسيقيين، الذين ارتبطوا أثناء النصف الأول من القرن الخامس عشر ببلاط دوقية بوركَاندي. اليوم تقع بورجاندي في شمالي فرنسا، كانت وفي القرن الخامس عشر تشمل كل ما يعرف الآن بشرقي فرنسا وبلجيكا وهولندا. البلاط الذي يقع في مدينة ديجون كان واحد من الأقوى في أوروبا وله أثر قوي على الفنون والسياسة. مدن بورجاندية أخرى هامة كانت كامبري وليج، التي بها مدارس للترتيل البارزة. المؤلفون الرواد من مدرسة بورجاندي كان جيل بينشوا وگييوم دوفاي؛ يحتمل أنهم تأثروا بالمعاصرين الإنكَليز جون دانستابل وليونيل باور، اللذين عملا على نفس الخط رغام أنه ليس مؤكد من وجوذ صلة مباشرة بينهم.
رغم أن دوفاي بشكل خاص كتب قداسات وأعمال موتت رائعة، المؤلفون البروجانديون معروفون أساسا لموسيقاهم الدنيوية خاصة الأغنيات مع عدة أجزاء للصوت الغنائي. النصوص اعتمدوا أساسا على 3 اشكال تقليدية من الشعر الفرنسي الروندو والبالاد والفيرلاي. الموسيقى في ثلاثة أصوات السوبرانو والألتو والتينور. كانوا يستخدمون تقينة جديدة هي FAUXBOURDON, و، هي صيغة تتحرك بها أصوات أقل في مسافات محددة من اللحن الرئيسي. تطور جديد كان قداس الcantus firmus . هذا اللحن عادة في التينور عامة له قيم زمنية اطول من الاجزاء الأخرى التي تحيك الهارموني حولها. أيضا اشتهر البورجانديون لالحانهم شبه الغنائية.
يعتبر المؤلفون البورجانديون أول مؤلفون من الفترة التي تعرف بعصر النهضة. ويليها المدرسة الفرانكو-فلمنكية.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مصادر المخطوطات
There are approximately 65 manuscript sources which contain music by Burgundian composers. The most prominent of these include:
- Canonici Manuscript (containing music from around 1400 to 1440). This manuscript is at the Bodleian Library in Oxford, England; it is named after a previous owner, Matteo Luigi Canonici, an 18th-century Venetian Jesuit. It has 380 compositions in all, including works by 60 composers. Both sacred and secular music are well represented in this collection.
- Laborde Chansonnier (containing music mainly composed during the reign of Charles the Bold, 1467-1477). It is named after the Marquis de Laborde, and is presently at the Library of Congress in Washington, DC. It has 106 pieces of music in all.
- Mellon Chansonnier (containing music from approximately 1440 to 1477). It is named after Paul Mellon, who gave it to Yale University; currently it is in the Beinecke Library there. It has 57 compositions, and includes some non-Burgundian music as well (for example, works by contemporary English and Italian composers)
- Dijon Chansonnier (containing music from approximately 1470 to 1475). Some of the music is by composers not normally associated with the Burgundian school, such as Ockeghem, Loyset Compère, and Johannes Tinctoris. It is at the public library in Dijon, and contains 161 pieces of music in all.
- El Escorial Chansonnier (containing music from about 1430 to 1445). It is in the Biblioteca del Monasterio, El Escorial, V.III.24, and is commonly referred to as EscA. It contains a total of 62 compositions, only one of which is attributed (to Gilles Binchois), although many of the rest have been assigned to Binchois, Dunstaple, Dufay, and others, on stylistic grounds.[2]
المؤلفون الموسيقين البورجانديون
- Johannes Tapissier (c.1370-c.1410)
- گييوم دوفاي (?1397-1474)
- Jean Cousin (و. before 1425, d. after 1475)
- Hugo de Lantins (fl. c.1430)
- Arnold de Lantins (fl. c.1430)
- Johannes Legrant fl. c. 1420-1440
- Guillaume Legrant fl. 1405-1449
- Reginaldus Libert (fl. c.1425-1435)
- جيل بينشوا (c.1400-1460)
- Johannes Brassart (c.1400-1455)
- Hayne van Ghizeghem (c.1445-c.1480)
- Pierre Fontaine (c.1380 - c.1450)
- Nicolas Grenon (c. 1375-1456)
- Gilles Joye (1424/1425–1483)
- Robert Morton (c.1430-c.1479)
- Antoine Busnois (c.1430-1492)
- Guillaume le Rouge (fl. 1450-1465)
- Adrien Basin (fl. 1457-1476)
- Jacobus Vide (fl. 1405-1433)
مراجع
- Craig Wright, "Burgundy", in The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie. 20 vol. London, Macmillan Publishers Ltd., 1980. ISBN 1-56159-174-2
- Gustave Reese, Music in the Renaissance. New York, W.W. Norton & Co., 1954. ISBN 0-393-09530-4
- Harold Gleason and Warren Becker, Music in the Middle Ages and Renaissance (Music Literature Outlines Series I). Bloomington, Indiana. Frangipani Press, 1986. ISBN 0-89917-034-X
- Walter H. Kemp, Burgundian Court Song in the Time of Binchois: The Anonymous Chansons of El Escorial, MS V.III.24. Oxford, Clarendon Press. 1990.
المصر
The Facts on File Dictionary of Music, Christine Ammer 2004