جاكومو باروتسي دا ڤنيولا
جاكومو (أو ياكوپو) باروتسي (أو باروتشيو) دا ڤنيولا (وكثيراً ما يُدعى ببساطة ڤنيولا) (عاش 1 اكتوبر 1507 – 7 يوليو 1573) كان أحد المعماريين الإيطاليين العظام في تكلف القرن 16. عملاه العظيمان هما ڤيلا فارنـِزه في كاپرارولا وكنيسة گسو لليسوعيين في روما. المعماريون الثلاثة الذين نشروا أسلوب النهضة الإيطالية في أرجاء اوروبا الغربية هم ڤنيولا و سرليو وپالادينو.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
السيرة
وُلِد جاكومو باروتسي في ڤنيولا، بالقرب من مودِنا (إميليا-رومانيا).
كان أحب المعماريين إلى الشعب في روما أو حولها في ذلك العهد هو جياكومو باروتسي دا فنيولا Giacomo Barozzi da Vignola. وقد جاء هذا المهندس من بولونيا لدراسة الخرائب الرومانية القديمة، وكون طرازه الخاص بالجمع بين بانثيون أجربا وباسلقا يوليوس قيصر، وسعى لأن يجمع بين السقف المقبب والعقود، والعمد والقواصر، وكتب كما كتب بالاديو كتابا لنشر مبادئ فنه؛ وأحرز أول نصر له في كبرارللو Capraralo القريبة من فيتربو حين صمم الكردنال فارفيزي قصراً لآل فارنيزي غير قصرهم الأول واسعاً مترفاً (1547-1549)، ثم شاد بعد عشر سنين من إتمامه قصراً ثالثاً لهم في بياتشندسا، ولكن أعظم أعماله أثراً هي التي أقامها في روما وهي بيت البابا جيوليو الريفي الذي أقامه للبابا يوليوس الثالث وپورتا دل پوپولو Porta del Popolo، وكنيسة جيسو Gesu (1568-1575). وفي هذا الصرح الذائع الصيت الذي بناه لطائفة الجزويت الناهضة خطط فنيولا نيفا ذا عرض وارتفاع عظيمين وحول أجنحة الكنيسة إلى معابد، وكان المهندسون الذين جاءوا من بعده يرون أن هذه الكنيسة أعظم مظهر للطراز المشوه- ففيها أشكال كثيرة منحنية أو ملتوية بالزخرف، وخلف فنيولا عام 1564 ميكل أنجيلو في منصب كبير المهندسين لكنيسة القديس بطرس، وكان له نصيب من الشرف في رفع القبة الكبرى التي صممها أنجيلو من قبل.
أعماله
أهم أعمال ڤنيولا تتضمن:
- Villa Giulia for Pope Julius III, in Rome (1550‑1553). Here Vignola was working with Ammanati, who designed the nymphaeum and other garden features under the general direction of Vasari, with guidance from the knowledgeable pope and Michelangelo. A medal of 1553 shows Vignola's main villa substantially as it was completed, save for a pair of cupolas.
- Villa Farnese at Caprarola (1559–1573);
- Villa Lante at Bagnaia (1566 onwards), including the gardens and their water features and casini;
- Chiesa del Gesù, Rome, the mother church of the Jesuit order, which would become a source for Baroque church facades in the 17th century;
- Basilica of Santa Maria degli Angeli, Assisi (with Galeazzo Alessi);
- Church of Sant'Andrea in Via Flaminia, Rome, the first church to have an oval dome, which became a signature of the Baroque.
Like many other architects, Vignola submitted his plans for completing the facade of San Petronio, Bologna. Designs by Vignola, in company with Baldassare Peruzzi, Giulio Romano, Andrea Palladio and others furnished material for an exhibition in 2001 [1]
His two published books helped formulate the canon of classical architectural style. The earliest, Regola delli cinque ordini d'architettura ["Canon of the five orders of architecture"] (first published in 1562, probably in Rome), presented Vignola's practical system for constructing columns in the five classical orders (Tuscan, Doric, Ionic, Corinthian and Composite) utilizing proportions which Vignola derived from his own measurements of classical Roman monuments.[2] The clarity and ease of use of Vignola's treatise caused it to become in succeeding centuries the most published book in architectural history.[3] Vignola's second treatise, the posthumously-published Due regole della prospettiva pratica ["Two rules of practical perspective"] (Bologna 1583), favours one-point perspective rather than two point methods such as the bifocal construction. Vignola presented— without theoretical obscurities— practical applications which could be understood by a prospective patron.[4]
الهامش
- ^ Marzia Faietti and Massimo Medica, 2001. La Basilica incompiuta: Progetti antichi per la facciata di San Petronio (Ferrara: Edisai)
- ^ Center for Palladian Studies in America, Inc., Palladio's Literary Predecessors
- ^ Vignola, Canon of the Five Orders of Architecture, translated with an introduction by Branko Mitrovic (New York: Acanthus Press, 1999), p. 17. ISBN 0-926494-16-3.
- ^ Gietmann 1913.
- Attribution
- Gietmann, Gerhard (1913). [[wikisource:Catholic Encyclopedia (1913)/Giacomo Barozzi da Vignola "|Giacomo Barozzi da Vignola]"]. Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
{{cite encyclopedia}}
: Check|url=
value (help) - Chisholm, Hugh, ed. (1911). . دائرة المعارف البريطانية (eleventh ed.). Cambridge University Press.
{{cite encyclopedia}}
: Cite has empty unknown parameter:|coauthors=
(help)
المراجع
- Giorgio Vasari, Le Vite... (1568 edition; Volume IV, 94-95).
- G.K. Loukomski, Vignole (Jacopo Barozzi da Vignola) (Series: Les grands architectes), Paris 1927 (Remains a standard monograph).
- Egnatio Danti, Les deux règles de la perspective pratique de Vignole, 1583, Pascal Dubourg Glatigny, Paris, 2003, ISBN 2-271-06105-9.