موشى حاييم لوتساتو
موشى حاييم لوتساتو (بالعبرية: משה חיים לוצאטו، إنگليزية: Moshe Chaim Luzzatto؛ وأيضاً موزس حاييم، Moses Hayyim، وأيضاً لوتساتو) (1707، پادوا – 16 مايو 1746، عكا (26 إيار 5506))، كما يُعرف أيضاً بالاختصار العبري RaMCHaL (أو RaMHaL, רמח"ל)، كان حاخام، قبالي وفيلسوف يهودي إيطالي بارز.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
حياته
ولد موشى حاييم لوتساتو في پادوا، إيطاليا ذات مساء في 1707 لوالدين أتاح لهما بعض اليسر أن يحسنا تعليمه. وقد أخذ عن الشعراء اللاتين، وعن الشعراء الإيطاليين من أمثال جواريني، براعة في الأوزان الشعرية مكنته من أن يسبغ على شعره العبري من الإيقاع المتدفق والسحر الرقيق ما لم يعرف في تلك اللغة منذ أيام يهوذا هاليفي. وحين بلغ السابعة عشرة كتب مسرحية عن شمشون والفلسطينيين. ثم أقبل على دراسة "الزهر"، وهو كتاب القبلانية المقدسة، فاقتن خياله بأوهامه الصوفية، فأدار بعضها شعراً، وأدارت هي رأسه فخيل إليه أنه ملهم من السماء. فكتب "زهراً" ثانياً، وأذاع أنه المسيح الذي وعد به اليهود. فحرمه حاخامات البندقية (1734). ففر إلى فرانكفورت-على المين، حيث أجبروه الحاخامات على الوعد بالإقلاع عن أوهامه بأنه المسيح المنتظر. وانتقل إلى أمستردام حيث رحبت به الجالية اليهودية، وهناك كسب قوته كما كسبه سبينوزا بصقل العدسات، ثم استأنف دراساته القبلانية. وفي 1743 ألف مسرحية عبرية "لا-ي أشاريم تهيللا (مجداً للأبرار) كان حظها التقريظ ممن كانوا أكفاء للحكم عليها، برغم التجريدات التي استخدمها شخوصاً للمسرحية.
ومؤدى المسرحية أن الجهل المستشري بين العوام، يدعمه المكر والخداع، يولد الحماقة، التي تحبط الحكمة مراراً، وتحرم الكفاية من تاجها، حتى ينتصر العقل والصبر في النهاية على الخداع بالكشف عن الحقيقة، على أن "الحقيقة" كان يقصد بها القبلانية. وفي 1744 ذهب إلى فلسطين، أملاً في أن ينادي به المسيح المنتظر، ولكنه مات في عكا بالطاعون (1747) وهو في التاسعة والثلاثين. وكان آخر صوت فصيح لعصر اليهودية الوسيط، كما كان أول صوت كبير ليهودية تنبعث من العزلة الواقعية إلى الاحتكاك بالفكر الحديث.
كتبه
هذه قائمة ببعض كتب لوتساتو:
- Ma'aseh Shimshon ("قصة شمشمون")
- Lashon Limudim ("لسان التعليم")
- Migdal Oz ("برج القوة")
- Zohar Kohelet ("The Zohar to the Book of Ecclesiastes")
- Shivim Tikikunim ("Seventy Tikkunim") which parallels the seventy Tikkunei Zohar
- Zohar Tinyanah ("A Second Zohar") no longer exists
- Klallot Haillan or Klalut Hailan ("The Principle Elements of The Tree [of Life]") a synopsis of the ARI's basic work of Kabbalah
- Ma'amar Hashem ("A Discourse on God")
- Ma'amar HaMerkava ("A Discourse on The Chariot")
- Ma'amer Shem Mem-Bet ("A Discourse on the 42 letter Name [of God]")
- Ma'amar HaDin ("A Discourse on [Divine] Judgment")
- Ma'amar HaChochma or Maamar Ha'hokhma ("A Discourse on Wisdom") focuses on Rosh Hashanna, Yom Kippur, and Passover from a Kabbalistic perspective
- Ma'amar HaGeulah ("A Discourse on The Redemption" or "The Great Redemption")
- Ma'amar HaNevuah ("A Discourse on Prophecy")
- Mishkanei Elyon or Mishkane 'Elyon ("Exalted Towers") a Kabbalistic understanding of the Holy Temple with a depiction of the third Temple's dimensions
- Ain Yisrael ("حائط إسرائيل")
- Ain Yaakov ("The Well of Jacob")
- Milchamot Hashem ("The Wars of God") which defends Kabbalah against its detractors
- Kinnaot Hashem Tzivakot or Kinat H' Tsevaot ("Ardent [Defenses] for The L-rd of Hosts") offers details about the redemption and the Messiah.
- Adir Bamarom ("[God is] Mighty on High") a commentary on the Iddrah Rabbah ("The Great Threshing Room") section of the Zohar
- Iggrot Pitchei Chochma v'Da'at or Klale Pit'he 'Hokhma Veda'at ("Letters [to Serve] as an Opening to Wisdom and Knowledge") spells out and explains certain erudite principles of the Jewish faith according to the Kabbalah
- Sefer Daniel ("The Book of Daniel"), an esoteric commentary to this Biblical work
- Tiktu Tephilot ("515 Prayers") focuses on prayers for the revelation of God's sovereignty
- Kitzur Kavvanot ("Abbreviated Intentions") allows the reader an overview of the ARI's recorded prayer-intentions
- Ma'amar HaVechuach ("A Discourse [that serves as] The Argument ") pits a Kabbalist against a rationalist as each tries to defend his way of thinking
- Klach Pitchei Chochma or Kala'h Pitkhe 'Hokhma ("138 Openings to Wisdom") one of Ramchal's most important works in that it lays out his thinking about the symbolic nature of the Ari's writings and Ramchal's own explanations of those symbols
- Areichat Klallot HaEilan ("A Dictionary of The Principle Elements to The Tree [of Life]")
- Klallim ("Principle Elements") a series of short and pithy presentations of the main principles of the Kabbalistic system said outright
- Da'at Tevunot or Da'ath Tevunoth ("The Knowing Heart" or "Knowing the Reasons"), a work that explains the duality of positive and negative that exists on all levels of reality, that this is the basis of God's "showing his face/hiding his face" to and from humanity, and the dual existence of good and evil
- Peirush al Midrash Rabbah ("A Commentary on Midrash Rabbah") that isn't Kabbalistic so much as symbolic
- Derech Hashem or Derekh Hashem ("The Way of God") one of his best known works: a succinct laying-out of the fundamentals of the Jewish faith touching upon mankind's obligations in this world and its relations to God
- Ma'amar al HaAggadot ("A Discourse on Aggadah") which is an explanation that Aggadic literature is not literal but metaphoric
- Ma'amar HaIkkurim or Maamar Ha'ikarim ("A Discourse on the Fundamentals") a short and succinct laying-out of the fundamentals of the Jewish religion like "The Way of God" that touches upon certain other themes
- Derech Chochma or Sepher Derekh 'Hokhma ("The Way of Wisdom"), which serves as a dialogue between a young person and a sage with the latter setting out a lifetime course of Torah study culminating in the study of Kabbalah
- Vichuach HaChocham V'HaChassid ("The Argument between The Sage and the Pious Man") which is actually a first draft of Messilat Yesharim that only resurfaced recently
- Messilat Yesharim or Mesilat Yesharim ("The Path of the Just"), his most famous work that enables its readers to grow in piety step by step, was written when he was 33 (in 1740)
- Sefer HaDikduk ("The Book of Grammar")
- Sefer HaHigayon ("The Book of Logic") lays out the correct way to think and analyze
- Ma'amar al HaDrasha ("A Discourse on Homilies") encourages the study of Kabbalah and Mussar
- Sefer Hamalitza ("The Book of Style") offers the art of accurate writing and expression
- Derech Tevunot ("the Way of Understanding") explains the Talmudic way of thinking.
- LaYesharim Tehilla ("Praise be to the Upright") is a dramatic work
Most of the above information is from the torah.[1]
انظر أيضاً
الهامش
وصلات خارجية
- The official Ramchal site texts - Videos
- Ramchal books
- About Luzzatto
- Biography of Luzzatto
- Current classes on RAMCHAL on the Internet
- His teachings
- Beit Ramhal, continuing his legacy
- The Kabbalah of the Ari za"l according to the Ram`hal
- Excerpt of Derech Etz Chaim by the Ramchal
- The purpose of life - based on the RAMCHAL
- MP3s of a class that is reading Derech HaShem ("The Way of God")
- Video of Lecture on Ramhal by Dr. Henry Abramson