ماپوتشى

ماپوتشى
A council of araucanian philosophers (1904).jpg
A council of Araucanian philosophers, 1904
إجمالي التعداد
c. 1,950,000
المناطق ذات التجمعات المعتبرة
تشيلي1,745,147 (2017)[1]
الأرجنتين205,009 (2010)[2]
اللغات
الدين
Catholicism, Evangelicalism, traditional
الجماعات العرقية ذات الصلة

The Mapuche ( /mæˈpʊi/,[3] Mapuche and Spanish: النطق الإسپاني: [maˈputʃe]) are a group of indigenous inhabitants of present-day south-central Chile and southwestern Argentina, including parts of present-day Patagonia. The collective term refers to a wide-ranging ethnicity composed of various groups who shared a common social, religious, and economic structure, as well as a common linguistic heritage as Mapudungun speakers. Their influence once extended from Aconcagua Valley to Chiloé Archipelago and later spread eastward to Puelmapu, a land comprising part of the Argentine pampa and Patagonia. Today the collective group makes up over 80% of the indigenous peoples in Chile, and about 9% of the total Chilean population. The Mapuche are particularly concentrated in the Araucanía region. Many have migrated from rural areas to the cities of Santiago and Buenos Aires for economic opportunities.

The Mapuche traditional economy is based on agriculture; their traditional social organization consists of extended families, under the direction of a lonko or chief. In times of war, the Mapuche would unite in larger groupings and elect a toki (meaning "axe" or "axe-bearer") to lead them. Mapuche material culture is known for its textiles and silverwork.

At the time of Spanish arrival, the Araucanian Mapuche inhabited the valleys between the Itata and Toltén rivers. South of there, the Huilliche and the Cunco lived as far south as the Chiloé Archipelago. In the seventeenth, eighteenth and nineteenth centuries, Mapuche groups migrated eastward into the Andes and pampas, fusing and establishing relationships with the Poya and Pehuenche. At about the same time, ethnic groups of the pampa regions, the Puelche, Ranquel and northern Aonikenk, made contact with Mapuche groups. The Tehuelche adopted the Mapuche language and some of their culture, in what came to be called Araucanization, during which Patagonia came under effective Mapuche suzerainty.

Mapuche in the Spanish-ruled areas, especially the Picunche, mingled with Spanish during the colonial period, forming a mestizo population that lost its indigenous identity. But Mapuche society in Araucanía and Patagonia remained independent until the late nineteenth century, when Chile occupied Araucanía and Argentina conquered Puelmapu. Since then the Mapuche have become subjects, and then nationals and citizens of the respective states. Today, many Mapuche and Mapuche communities are engaged in the so-called Mapuche conflict over land and indigenous rights in both Argentina and in Chile.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

التسمية

Euler diagram of Mapuche ethicities. Historical denominations no longer in use are shown with white fields. Groups that adopted Mapuche language and culture or that have partial Mapuche descent are shown in the periphery of the main magenta-coloured field.




التاريخ

Huamán Poma de Ayala's picture of the confrontation between the Mapuches (left) and the Incas (right)


الفترة ما قبل الكولمبية


حرب أراوكو


Painting El joven Lautaro of P. Subercaseaux, shows the military genius and expertise of his people.



الاندماج مع تشيلي والأرجنتين

Cornelio Saavedra Rodríguez in meeting with the main lonkos of Araucania in 1869


Ancient flag of the Mapuche on the Arauco War.


النزاع الحديث

Mapuche activists killed in confrontations with the Chilean police in the 2000s.
مظاهرة للسكان الأصليين من المابوتشي في تشيلي.


في 9 يوليو 2021، قتلت الشرطة التشيلية بالرصاص رجلاً من جماعة ماپوتشى في منطقة أراوكانيا، مما أثار التوترات مع الجماعة وتوجيه ضربة محتملة لمحاولات تحسين العلاقات بين الولاية والسكان الأصليين في الدولة الواقعة في جبال الأنديز. ومن المرجح أن يؤدي إطلاق النار، الذي أفادت وسائل الإعلام المحلية إلى وقوعه خلال مواجهة بين الشرطة والمتسللين المزعومين في شركة للغابات، إلى تأجيج التوترات في المنطقة. ادعى السكان الأصليون على مدى عقود أن أراضيهم قد تم الاستيلاء عليها بشكل غير قانوني من قبل شركات الزراعة والغابات التي تعمل بتواطؤ من الدولة. [4]

ورد في البداية أن القتل كان لابن زعيم ماپوتشى محلي مهم، هيكتور ليتول، على الرغم من أنه أخبر وسائل الإعلام المحلية في وقت لاحق أنه تم التعرف على الجثة بالخطأ. وقال مكتب المدعي العام المحلي على تويتر إنه تم استخدام بصمات الأصابع للتعرف على جثة الشخص المقتول في مواجهة الشرطة، مضيفًا أن ليتول "لم يتعرف على جثة ابنه، مستبعدًا الأنباء الأولية". وامتنعت الشرطة التشيلية عن التعليق، بينما لم يرد المدعي العام على طلب من رويترز للحصول على مزيد من التعليقات.

وقال معهد حقوق الإنسان في تشيلي إن إطلاق النار "سيزيد من تفاقم الوضع المعقد في المنطقة"، داعيًا إلى "تحقيق سريع وعميق وشفاف. وقع الحادث فى حوالى الساعة 5:30 مساء. وذكرت تقارير إعلامية أنه حدث (21:30 بتوقيت جرينتش) في مزرعة سانتا آنا تريس بالوس في كاراهو، على بعد 55 كيلومتراً غرب العاصمة المحلية تيموكو. وقالت الشرطة إن مجموعة من الأشخاص الملثمين وصلوا إلى المزرعة وأطلقوا النار على موظف، مما أدى إلى قيام الشرطة بعملية مسلحة، وفقاً لمحطة أنباء محلية.

في عام 2018، أصيب كاميلو كاتريلانكا، 24 عامًا، حفيد زعيم محلي من السكان الأصليين، برصاصة في رأسه خلال عملية للشرطة في تجمع ريفي بالقرب من مدينة إرسيلا، مما أدى إلى اندلاع احتجاجات على مستوى البلاد. وأدين سبعة من ضباط الشرطة فيما يتعلق بهذا إطلاق النار.

أوائل يوليو 2021، انتخب 155 مواطنًا تشيليًا صاغوا دستورًا جديدًا للبلاد لأكاديمية من الماپوتشى، إليسا لونكون، لقيادتهم، وهو تحول كبير نظرًا لعدم الاعتراف بالسكان الأصليين في الدستور الذي تم تبنيه خلال فترة حكم الدكتاتور أوگوستو پينوشيه.


الثقافة

Wenufoye flag created in 1992 by the indigenist organization "Consejo de Todas las Tierras".



اللغات

The daughter of lonko Quilapán




. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

علم الكون والاعتقادات



Familia Mapuche, by Claudio Gay, 1848.


Ethnobotany

Ceremonies and traditions

We Tripantu is the Mapuche New Year celebration.

Textiles

Traditional Mapuche poncho exhibited in Museo Artesanía Chilena.
Height of a chemamull (Mapuche funeral statue) compared to a person.


Clava hand-club

Monument in the form of a gigantic clava mere okewa, located in Avenida Presidente Eduardo Frei Montalva, Cañete, Chile



Silverwork

Drawing of a trapelacucha, a silver finery piece.


Literature

Cogender views

Mapuche, Chileans and the Chilean state

Civilizing mission discourses and scientific racism

Painting by Raymond Monvoisin showing Elisa Bravo Jaramillo who was said to have survived the 1849 wreck of Joven Daniel to be then kidnapped by Mapuches.



Contemporary attitudes

Mapuches and the Argentine state

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

In popular culture

See also

Notes

References

  1. ^ "2017census". Censo2017.cl. Archived from the original on 2019-01-25. Retrieved 2019-03-01.
  2. ^ "Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2010: Resultados definitivos: Serie B No 2: Tomo 1" (PDF) (in الإسبانية). INDEC. p. 281. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 5 December 2015.
  3. ^ قالب:OED
  4. ^ "Chile fatal shooting sparks tensions with indigenous Mapuche". رويترز. 2021-07-10. Retrieved 2021-07-10.

Bibliography

  • Alvarado, Margarita (2002) "El esplendor del adorno: El poncho y el chanuntuku” En: Hijos del Viento, Arte de los Pueblos del Sur, Siglo XIX. Buenos Aires: Fundación PROA.
  • Bengoa, José (2000). Historia del pueblo mapuche: Siglos XIX y XX (Seventh ed.). LOM Ediciones. ISBN 956-282-232-X.
  • Brugnoli, Paulina y Hoces de la Guardia, Soledad (1995). "Estudio de fragmentos del sitio Alboyanco". En: Hombre y Desierto, una perspectiva cultural, 9: 375–381.
  • Corcuera, Ruth (1987). Herencia textil andina. Buenos Aires: Impresores SCA.
  • Corcuera, Ruth (1998). Ponchos de las Tierras del Plata. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.
  • Chertudi, Susana y Nardi, Ricardo (1961). "Tejidos Araucanos de la Argentina". En: Cuadernos del Instituto Nacional de Investigaciones Folklóricas, 2: 97–182.
  • Garavaglia, Juan Carlos (1986). “Los textiles de la tierra en el contexto colonial rioplatense: ¿una revolución industrial fallida?”. En: Anuario IEHS, 1:45–87.
  • Joseph, Claude (1931). Los tejidos Araucanos. Santiago de Chile: Imprenta San Francisco, Padre Las Casas.
  • Kradolfer, Sabine, Quand la parenté impose, le don dispose. Organisation sociale, don et identité dans les communautés mapuche de la province de Neuquén (Argentine) (Bern etc., Peter Lang, 2011) (Publications Universitaires Européennes. Série 19 B: Ethnologie-générale, 71).
  • Mendez, Patricia (2009a). “Herencia textil, identidad indígena y recursos económicos en la Patagonia Argentina”. En: Revista de la Asociación de Antropólogos Iberoamericanos en Red, 4, 1:11–53.
  • Méndez, Patricia (2009b). “Los tejidos indígenas en la Patagonia Argentina: cuatro siglos de comercio textilI”. En: Anuario INDIANA, 26: 233–265.
  • Millán de Palavecino, María Delia (1960). “Vestimenta Argentina”. En: Cuadernos del Instituto Nacional de Investigaciones Folklóricas, 1: 95–127.
  • Murra, John (1975). Formaciones económicas y políticas del mundo andino. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
  • Nardi, Ricardo y Rolandi, Diana (1978). 1000 años de tejido en la Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, Secretaría de Estado de Cultura, Instituto Nacional de Antropología.
  • Painecura Antinao, Juan (2012). Charu. Sociedad y cosmovisión en la platería mapuche.
  • Palermo, Miguel Angel (1994). "Economía y mujer en el sur argentino". En: Memoria Americana 3: 63–90.
  • Wilson, Angélica (1992). Arte de Mujeres. Santiago de Chile: Ed. CEDEM, Colección Artes y Oficios Nº 3.

Further reading

External links

قالب:Mapuche