مؤتمر هلسينجفورس
مؤتمر هلسينجفورس هو المؤتمر الثالث لصهيونيي روسيا وبولندا. عقد في 4-10 ديسمبر 1906 في هلسينجفورس (الاسم السويدي لمدينة هلسنكي) عاصمة فنلندا. المؤتمر انعقد خارج روسيا لأن الوضع السياسي في روسيا آنذاك كان لا يسمح بانعقاد المؤتمرات السياسية ولا بحرية التعبير.[1] حضر المؤتمر نحو 80 ممثلاً عن 56 تجمع يهودي.
وتمحور حول كيفية تنظيم حياة الشعب اليهودي في البلاد المختلفة وإشراكه في الحياة العامة فيها. وانتهى المؤتمر ببيان صادر عن رئاسته، كانت الدعوة فيه إلى ضرورة مشاركة اليهود في كفاح ونضال حركات التحرر للشعب الروسي والسعي من أجل ضمان حقوق الأقليات القومية وخاصة اليهود، والمطالبة بالاعتراف باليهود كوحدة قومية لها نوع من الحكم الذاتي (الأوتونوميا) في كل مناحي حياتهم. وكان في هذا البيان نوع من الاعتراف الضمني باستمرارية العيش في المنفى. وأثار بيان هذا المؤتمر ردود فعل وتصريحات معارضة للطروحات الواردة فيه، خاصة من جهة الأطراف المعارضة لبقاء فكرة (المنفى).[2]
approved the Helsingfors Program advocating Gegenwartsarbeit, the adoption of work in the present. Even die-hard Zionists realized that the eventual success of their precarious political plans demanded an end to this opposition to political and cultural work in the present. Despite these steps, and as a result of a split between Jewish liberals and Zionists, only one Zionist was among the 6 Jews elected to the Second Duma in early 1907. Prime Minister Petr Stolypin’s coup d’état of 3 June 1907 marked the end of the Russian Empire’s experiments with democratic reforms; at this time, many of Zionism’s early successes as a broad-based political party also came to an end.
Zionism and other Jewish parties in Austrian Galicia witnessed a simultaneous explosion of political activity. Taking advantage of expanded male suffrage, Zionists in Galicia founded the Jüdischen Politischen Nationalpartei (Jewish National Party) in July 1906. Of the 62,609 votes cast for various Jewish parties in Galicia, 24,274 went to Zionists, 17,581 to Socialists, and 18,885 to the Polska Organizacja Żydowska (Polish Jewish Organization).
Disappointed with the lack of concrete political achievements in the Russian and Austrian Empires, many young Jews migrated from Eastern Europe to Palestine as part of the much-celebrated Second Aliyah (1903–1914). Despite the arrival of some 35,000 immigrants in Ottoman Palestine, however, the vast majority of Jews either remained in Eastern Europe or migrated to various locales in the New World from Chicago to Sydney.[3]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المصادر
- ^ "Zionist Congresses: Helsingsfors Program". Jewish Virtual Library.
- ^ "هلسينجفورس، مؤتمر". مركز مدار.
- ^ Scott Ury. "Zionism and Zionist Parties". Yivo Encyclopedia of Jews in Eastern Europe.