فيدون
Pheidon | |
---|---|
ملك أرگوس | |
العهد | حوالي 710-670 ق.م. |
سبقه | غير معروف |
تبعه | Lacidamos(Leokedes) |
وُلِد | قبل 700 ق.م. أرگوس |
توفي | بعد 660 ق.م. كورنث |
القرينة | غير معروفة |
الأنجال |
|
اليونانية | Φείδων |
البيت | Heraclidae |
الأب | Aristodamidas |
الديانة | تعدد الآلهة اليوناني |
فيدون (باليونانية: Φείδων) كان ملك أرگوس، اليونان في القرن السابع ق.م.. استولى على زمام الحكم فيها حوالي عام 680 ق.م. أحد أولئك الطغاة tyrranoi، الذي أصبح حكمهم الطراز المألوف في كبريات المدن اليونانية طوال القرنين اللذين أعقبا ذلك العهد. ولعل هذا الطاغية المسمى فيدون Pheidon قد استولى على الحكم، كما استولى عليه أمثاله من الطغاة، بأن تزعم طبقة التجار الآخذة قوتها في الازدياد بعد أن ضموا إليهم العامة مؤقتاً ليسهل عليهم الوصول إلى غرضهم - وهو مقاومة سلطان الأشراف ملاك الأراضي. ولما هددت إبدروس وأثينة مدينة إيجينة زحف فيدون لمساعدتها واستولى عليها لنفسه. واستعمل فيدون طريقة الموازين والمكاييل البابلية - ولعله أخذها عن الفينيقيين - كما استخدم نظام النقد الليدي الذي تضمنه الدولة. وأنشأ دار الضرب في إيجينة وأضحت "السلاحف" (أي قطع النقط المنقوش عليها رمز الجزيرة) أول عملة رسمية في بلاد اليونان القارية.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
التأريخ
The first half of the 7th century BCE (perhaps 680–660) is regarded as the most likely date for Pheidon's reign.[1] This dating is based on Herodotus's report that Pheidon intervened at the Olympic festival, expelling the Elean presiding officers and presiding over the competition himself. Herodotus does not provide a date for this event, but assertions by the later authors Eusebius and Pausanias have been used to argue that in 668 BCE control of the Olympic festival (traditionally the privilege of the Eleans) was taken over by the Pisatans. The most widespread view among historians is that Pheidon helped the Pisatans take over the Olympic festival in 668 and thus date him to the first half of the 7th century BCE.[2] However, G. L. Huxley proposes an 8th-century date for Pheidon,[3] while Thomas Kelly argues in favor of a 6th-century dating.[4] Additionally, the 7th-century dating appears to be contradicted by another report by Herodotus that a son of Pheidon was among the suitors of Agariste, daughter of the Sicyonian tyrant Cleisthenes, who lived in the 6th century. It may be, however, that this is a confusion rooted in the folkloric nature of the report.[1] (Reginald Walter Macan first proposed that the story of the wooing of Agariste was adapted from the Indian fable of the "Dancing Peacock.")[5] Alternatively, it may be the case that Herodotus confused two different figures named Pheidon.[6]
السيرة
وكان حكم فيدون الاستبدادي المستنير بداية عصر من الرخاء جاء إلى أرجوس وما حولها بكثير من الفنون، حتى كان موسيقيو أرجوس أشهر الموسيقيين في بلاد اليونان كلها في القرن السادس قبل الميلاد(17)، ومن هؤلاء لاسوس Lasus الهرميوني (Hermione) الذي اشتهر بين الشعراء الغنائيين في عصره، والذي أخذ عنه پندار Pindar مهارته في هذا الضرب من الشعر. وفي أيامه وضع أساس مدرسة النحت الأرجوسية التي أهدت إلى بلاد اليونان بليكليتس، كما أهدت إليها قواعدها الفنية؛ ووجد التمثيل موطناً له في تلك المدينة حيث أنشئت له دار تحتوي على عشرين ألف مقعد؛ وشاد المهندسون فيها هيكلاً لهيرا، التي كانت تحبها أرجوس، وتخصها بعبادتها، وتعدها العروس الإلهة التي تتجدد بكارتها في كل عام. لكن ما أصاب خلفاء فيدون من ضعف وفساد - هما نقمة الملكية - بالإضافة إلى الحروب المتعاقبة الطوال مع اسبرطة، أوهن أرجوس، واضطرها إلى أن تتخلى عن زعامة البلوبونيز إلى اللكديمونيين Lacedaemonians. وهي اليوم بلدة هادئة تختفي معالمها بين ما يحيط بها من حقول، ولا تذكر إلا قليلاً عن مجدها الغابر، وتفخر بأن أهلها لم يهجروها قط في أثناء تاريخها الحافل الطويل.
الذكرى
Herodotus (6.127) writes of Pheidon that he acted with "with the most hubris of all the Greeks."[1] In his Politics, Aristotle refers to Pheidon as a king who became a tyrant; this appears to be a view that Aristotle drew from his sources, as he does not provide support for the claim.[7] This view of Pheidon as a tyrant may have developed during his reign or afterwards. According to Sealey, this was likely a result of his "ostentatious display of power" when he seized the presidency of the Olympic games, which reminded people of his contemporary, King Gyges of Lydia. (This is based on the hypothesis that tyrant was originally the Lydian word for king which came to be associated with "oriental wealth and display of wealth" among the Greeks.)[8]
الهامش
- ^ أ ب ت Tomlinson 2016.
- ^ Sealey 1976, pp. 41–42, 59.
- ^ Huxley, G. L. (1962). Early Sparta. London. pp. 28–30.
{{cite book}}
: CS1 maint: location missing publisher (link) Cited in Sealey 1976, p. 59. - ^ Kelly, Thomas (1976). A History of Argos to 500 B.C. Minneapolis: University of Minnesota Press. pp. 73–93, 94–111. Cited in Scott 2005, p. 590.
- ^ Kurke 2010, p. 414.
- ^ Sealey 1976, p. 42.
- ^ Sealey 1976, p. 40.
- ^ Sealey 1976, pp. 38-39, 44-45.
المصادر
ديورانت, ول; ديورانت, أرييل. قصة الحضارة. ترجمة بقيادة زكي نجيب محمود.