دفاع سقراط

Plato-raphael.jpg
جزء من سلسلة عن
الافلاطونية
مثالية افلاطونية
واقعية افلاطونية
افلاطونية وسيطة
افلاطونية محدثة
مقالات في الافلاطونية المحدثة
نظرية المعرفة الافلاطونية
Socratic method
حوار سقراطي
Theory of forms
Platonic doctrine of recollection
Form of the Good
أشخاص
افلاطون
سقراط
ألقبيادس
پروتاگوراس
پرمنيدس
مناقشات لأعمال افلاطون
محاورات افلاطون
مجازية الشمس
تناظر الخط المقسـَّم
مجازية الكهف
جدال الرجل الثالث
Quis custodiet ipsos custodes?
 ع  ن  ت


دفاع سقراط (باليونانية: Ἀπολογία Σωκράτους, Apología Sokrátous; لاتينية: Apologia Socratis)، كتبه أفلاطون، هو حوار سقراط من خطاب الدفاع الشرعي عن النفس الذي تحدث عنه سقراط (469-399 قبل الميلاد) في محاكمته بتهمة المعصية والفساد عام 399 قبل الميلاد.[1]

على وجه التحديد، دفاع سقراط هو دفاع ضد اتهامات "إفساد الشباب" و "عدم الإيمان بالآلهة التي تؤمن بها المدينة، ولكن بالآلهة الأخرى" ديمونيا "تلك رواية" لأثينا (24 ب).[2]

من بين المصادر الأولية حول محاكمة وموت الفيلسوف سقراط، "دفاع سقراط" هو الحوار الذي يصور المحاكمة، وهو واحد من أربعة حوارات سقراطية، جنبًا إلى جنب مع "يوثيفرو"، و"فايدو"، و"كريتو"، والتي من من خلالها يُفصِّل أفلاطون الأيام الأخيرة للفيلسوف سقراط.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

نص الدفاع

تمثال نصفي لسقراط. رخام ، عمل فني روماني (القرن الأول) ، ربما نسخة من تمثال برونزي مفقود من صنع ليسيبوس.

كان "دفاع سقراط" للفيلسوف أفلاطون (429-347 قبل الميلاد) واحدًا من العديد من "الدفاعات" التفسيرية حول دفاع سقراط القانوني ضد اتهامات الفساد والمعصية؛ تم نشر معظم "الدفاع" في العقد الذي تلا محاكمة سقراط (399 قبل الميلاد).[3] على هذا النحو، فإن "دفاع سقراط" لأفلاطون هو دفاع فلسفي مبكر عن سقراط، مقدم في شكل حوار سقراط. على الرغم من أن أرسطو صنفها لاحقًا على أنها نوع من الروايات،[4][5] إلا أنها لا تزال مصدرًا تاريخيًا مفيدًا عن الفيلسوف سقراط (469-399 قبل الميلاد).[6] اعتقد أرسطو أن الحوار، وخاصة المشهد الذي يسأل فيه سقراط عن ميليتوس ، يمثل استخدامًا جيدًا للاستجواب.[7]

باستثناء حواري سقراط مع ميليتوس، حول طبيعة ومنطق اتهاماته بالمعصية، فإن نص دفاع سقراط هو من منظور الشخص الأول وصوت الفيلسوف سقراط (24 يوم - 25 يوم و 26 ب - 27 يوم). علاوة على ذلك، أثناء المحاكمة، في خطابه للدفاع عن النفس، ذكر سقراط مرتين أن أفلاطون حاضر في المحاكمة (34 أ و 38 ب).


مقدمة

يبدأ دفاع سقراط بمخاطبة سقراط هيئة المحلفين ربما 500 رجل من أثينا ليسألهم عما إذا كانوا قد أقنعهم الخطباء ليكون وأنيتوس وميليتوس ، الذين اتهموا سقراط بإفساد شباب المدينة والعصيان ضد بانثيون آله أثينا. تحدد الجملة الأولى من خطابه موضوع الحوار - أن تبدأ الفلسفة بالاعتراف بالجهل. يوضح سقراط لاحقًا هذه النقطة في الفلسفة عندما يقول أن أي حكمة يمتلكها تأتي من معرفة أنه لا يعرف شيئًا (23 ب ، 29 ب).

في أثناء المحاكمة، يقلد سقراط الخطباء ويسخر منهم ويصحح لهم، ويطلب من هيئة المحلفين الحكم عليه من خلال حقيقة تصريحاته، وليس من خلال مهارته الخطابية (cf. Lysias XIX 1,2,3; Isaeus X 1; Isocrates XV 79; Aeschines II 24).

يقول سقراط إنه لن يستخدم لغة معقدة - كلمات وعبارات مرتبة بعناية - ولكنه سيتحدث باستخدام المصطلح المشترك للغة اليونانية. يقول سقراط إنه سيتحدث بالطريقة التي استخدمها في "agora" وعلى طاولات المال التي يقول إنها لغته الأم ونمط بلاده. على الرغم من إتاحة الفرصة لاسترضاء تحيزات هيئة المحلفين، بأقل قدر من التنازل عن تهم الفساد و المعصية، إلا أن سقراط لا يتنازل عن نزاهته لتجنب عقوبة الإعدام. هيئة المحلفين تحكم على سقراط بالإعدام.

متهمو سقراط

في مجتمع القرن الخامس قبل الميلاد في أثينا، كان الرجال الثلاثة الذين اتهموا الفيلسوف سقراط رسميًا بالفساد ضد الشعب والمدينة، يمثلون رسميًا مصالح السياسيين والحرفيين والعلماء والشعراء والبلاغة. كان متهمو سقراط:

  • أنيتوس، أثيني ثري وبارز اجتماعيًا عارض السفسطائيون من حيث المبدأ.[8] يقول سقراط أن أنيتوس انضم إلى الادعاء لأنه كان "منزعجًا من الحرفيين والسياسيين" (23e-24a)؛ علاوة على ذلك، يظهر أنيتوس في حوار "Meno" (90f). بينما كان سقراط ومينو (زائر لأثينا) يناقشان الفضيلة، ظهر أنيتوس بشكل غير متوقع أمامهما، وسمع محادثتهما. من الموقف الفلسفي القائل بأن الفضيلة لا يمكن تدريسها، يشير سقراط إلى أن العديد من الأثينيين البارزين اجتماعيًا قد أنجبوا أبناء أقل شأنا من أنفسهم، كآباء. يسمي سقراط العديد من هؤلاء الرجال، بما في ذلك پريكليس وتوكيديدس. في هذه الحالة، استاء أنيتوس من الملاحظة، وحذر سقراط من أن الدوس على أصابع قدم الناس ( kakós legein ) يمكن أن يسبب له مشكلة في يوم من الأيام (Meno 94e-95a).
  • ميليتوس، المتهم الوحيد الذي تحدث أثناء خطاب سقراط للدفاع عن النفس؛ لقد كان أداة أنيتوس، العدو الحقيقي لسقراط.[9] يقول سقراط أن ميليتوس انضم إلى النيابة لأنه كان "منزعجًا من الشعراء" (23 هـ)؛ علاوة على ذلك، يظهر ميليتوس في حوار "Euthyphro". في المحاكمة، عرّف سقراط ميليتوس بأنه شاب مجهول له أنف أكويلين. في دفاع سقراط، وافق ميليتوس على أن يخضع لفحص شامل من قبل سقراط، الذي أدت أسئلته إلى دخول ميليتوس في فخ دلالي. غير مهتم بالآثار المنطقية لاتهاماته بالفساد والمعصية، يناقض ميليتوس نفسه في اتهامه سقراط بـ الإلحاد والإيمان بـ نصف الآلهة.
  • لاكون، الذي مثل الخطباء المحترفين كمجموعة مصالح.[10] يقول سقراط أن لاكون انضم إلى النيابة لأنه كان "منزعجًا من الخطباء" (24 أ). أنه انضم إلى النيابة لأنه ربط سقراط مع الأوليغارشية الموالية للإسبرطة من الطغاة الثلاثين (404 قبل الميلاد)، الذين قتلوا ابنه أوتوليكوس. [11] بصفته مدعيًا عامًا لسقراط، يعد ليكون أيضًا شخصية من السخرية في مسرحية لأريستوفانيس وأصبح سياسيًا ديمقراطيًا ناجحًا في الديمقراطية التي تمت استعادتها بعد سقوط الأوليغارشية من الأربعمائة ( 411 قبل الميلاد).[11]


الاتهامات

في دفاعه في المحاكمة، واجه سقراط مجموعتين من الاتهامات: (1) "asebeia" (المعصية) ضد آلهة أثينا، من خلال تقديم آلهة جديدة؛ و(2) فساد الشباب الأثيني، بتعليمهم الشك في "الوضع الراهن". يقول سقراط للمحكمة أن هذه الاتهامات القديمة نشأت عن سنوات من النميمة والتحيز ضده؛ وبالتالي، من الصعب معالجة الأمور. ثم يعيد صياغة الاتهامات المنتشرة من الخطباء ضده إلى الشكل القانوني الصحيح: "سقراط يرتكب ظلمًا، حيث إنه يستفسر عن الأشياء الموجودة تحت الأرض وفي السماء؛ ويجعل الحجة الأضعف أقوى؛ ويعلم الآخرين اتبع مثاله "(19b-c).

يقول سقراط أيضًا أن الاتهامات التي يجيب عليها في المحكمة سبق أن قالها ونشرها الشاعر الكوميدي أرسطوفان، وبالتالي فهي خارج النطاق القانوني لمحاكمة بتهمة الفساد والعصيان. قبل سنوات، في مسرحية "الغيوم" (423 قبل الميلاد)، سخر أرسطوفان من سقراط باعتباره دجالًا، والفيلسوف النموذجي للملحد و السفسطة العلمية - بعناية حجج مرتبة مكونة من كلمات وعبارات مزخرفة - تم تصويرها بشكل خاطئ على أنها حكمة. في ضوء هذا التعريف، يجادل سقراط بشكل دفاعي بأنه لا يمكن الخلط بينه وبين الفيلسوف السفسطائي لأن السفسطائيين هم رجال حكماء، ويعتقد أنهم حكماء من قبل أهل أثينا، وبالتالي، يحصلون على أجر كبير مقابل تعليمهم؛ بينما هو (سقراط) يعيش في فقر عشرة آلاف ضعف، ولا يعرف شيئًا نبيلًا وخيرًا (23 ج).


المعصية

لدفاعه عن نفسه، يلغي سقراط أولاً أي ادعاء بأنه رجل حكيم. يقول إن شريفون، المشهور بكونه متهور، ذهب إلى أوراكل دلفي وطلب منها، النبية، بيثيا، أن تخبره عن أي شخص أكثر حكمة من سقراط. أجاب بيثيا لشريفون أنه لا يوجد رجل أكثر حكمة. عند تعلم هذا النطق النبوي، يقول سقراط إنه اندهش، لأنه من ناحية، يكذب الكذب ضد طبيعة أوراكل، لكنه، من ناحية أخرى، كان يعلم أنه لم يكن حكيمًا. لذلك، سعى سقراط للعثور على شخص أكثر حكمة منه، حتى يتمكن من أخذ هذا الشخص كدليل إلى أوراكل في دلفي. ولهذا السبب سأل سقراط بدقة عن كل من يبدو أنه شخص حكيم. في هذا السياق، اختبر عقول السياسيين والشعراء والعلماء من أجل الحكمة. على الرغم من أنه وجد عبقريًا في بعض الأحيان، إلا أن سقراط يقول إنه لم يجد من يمتلك الحكمة؛ ومع ذلك، كان الناس يظنون أن كل إنسان حكيم، وكان كل واحد يعتقد أنه حكيم. لذلك ظن أنه الرجل الأفضل، لأنه كان يعلم أنه ليس حكيمًا.


فساد الشباب الأثيني

أوضح سقراط أن الشباب الأغنياء من مدينة أثينا لا علاقة لهم بوقتهم. لذلك، يتابعونه في المدينة، ويراقبون تساؤلاته عن الحجج الفكرية في حوار مع المثقفين الآخرين. في المقابل، يقلد الشباب أسلوب سقراط. اعتقد سقراط أن حجج الرجال الذين فحصهم كانت ناقصة، وعندما قال هذا، حتى لا يفقدوا ماء الوجه، فإنهم سيكررون اتهامات الأسهم ضد سقراط؛ أنه رجل بغيض أخلاقيا يفسد شباب أثينا بالسفسطة والإلحاد. وقال سقراط في دفاعه: "إن الذين يخضعون للفحص، بدلاً من أن يغضبوا على أنفسهم، يغضبون مني!".

الحوار

دفاع سقراط من قبل أفلاطون، هو حوار سقراطى في ثلاثة أجزاء تغطي محاكمة سقراط (399 قبل الميلاد): (1) الدفاع القانوني عن النفس لسقراط، (2) حكم هيئة المحلفين، و (3) حكم المحكمة.


الجزء الأول: الدفاع عن سقراط

Socrates begins his legal defence by telling the jury that their minds were poisoned by his enemies when they (the jury) were young and impressionable. He also says that his false reputation as a sophistical philosopher comes from his enemies and that all of them are malicious, yet must remain nameless—except for the playwright Aristophanes, who lampooned him (Socrates) as a charlatan-philosopher in the comedy play The Clouds (423 BC). About corrupting the rich, young men of Athens, Socrates argues that deliberate corruption is an illogical action because it would hurt him, as well. He says that the accusations of him being a corrupter of youth began at the time of his obedience to the Oracle at Delphi, and tells how Chaerephon went to the Oracle, to ask her, the Pythian prophetess, if there was a man wiser than Socrates.[12] When Chaerephon reported to him that the Oracle said there is no wiser man, Socrates interpreted that divine report as a riddle—because he was aware of possessing no wisdom "great or small", and that lying is not in the nature of the gods.

احكم انسان

Socrates then sought to solve the divine paradox—how an ignorant man also could be the wisest of all men—in effort to illuminate the meaning of the Oracles' categorical statement that he is the wisest man in the land. After systematically interrogating the politicians, the poets, and the craftsmen, Socrates determined that the politicians were not wise like he was. He says of himself, in reference to a politician: "I am wiser than this man; it is likely that neither of us knows anything worthwhile, but he thinks he knows something when he does not."(21d).[13] Socrates says that the poets did not understand their poetry; that the prophets and seers did not understand what they said; and that the craftsmen while knowing many things, thought they also had much knowledge on things of which they had none. In that light, Socrates saw himself as a spokesman for the Oracle at Delphi (22e). He asked himself if he would rather be an impostor, like the "wise people" he interrogated, or if he would rather be himself, Socrates of Athens. Socrates tells the jury that he would rather be himself than be anyone else. He says that in searching for a man wiser than himself, he came to be regarded as a social gadfly and acquired a bad reputation among Athens' politically powerful personages.

مفسد الشباب

Having addressed the social prejudices against him, Socrates addresses the first accusation—the moral corruption of Athenian youth—by accusing his accuser, Meletus, of being indifferent to the persons and things about which he professes to care. Whilst interrogating Meletus, Socrates says that no one would intentionally corrupt another person—because the corrupter later stands to be harmed in vengeance by the corrupted person. The matter of moral corruption is important for two reasons: (i) the accusation is that Socrates corrupted the rich, young men of Athens by teaching atheism; (ii) that if he is convicted of corruption, it will be because the playwright Aristophanes already had corrupted the minds of his audience, when they were young, by lampooning Socrates as the "Sophistical philosopher" in The Clouds, a comic play produced about twenty-four years earlier.

ملحد

Socrates then addresses the second accusation—asebeia (impiety) against the pantheon of Athens—by which Meletus says that Socrates is an atheist. In cross-examination, Socrates leads Meletus to contradict himself: that Socrates is an atheist who also believes in spiritual agencies and demigods. Socrates tells the judges that Meletus has contradicted himself and then asks if Meletus has designed a test of intelligence for identifying logical contradictions.

على الموت

Socrates proceeds to say that people who fear death are showing their ignorance, because death might be a good thing, yet people fear it as if it is evil; even though they cannot know whether it is good or evil. Socrates says that his wisdom is in being aware that he is ignorant on this, and other topics. [13]

أسبقية السلطة

Regarding a citizen's obedience to authority, Socrates says that a lawful authority, either human or divine, should always be obeyed. In a conflict of obedience to such authorities, he thinks that obeying divine authority supersedes obeying human authority: "Gentlemen, I am your grateful and devoted servant, but I owe a greater obedience to the [Delphic] god than to you; and, as long as I draw breath and have my faculties, I shall never stop practising philosophy"(29d). As a spokesman for the Oracle at Delphi, he is to spur the Athenians to greater awareness of ethics and moral conduct and always shall question and argue. Therefore, the philosopher Socrates of Athens asks his fellow citizens: "Are you not ashamed that you give your attention to acquiring as much money as possible, and similarly with reputation and honour, and give no attention or thought to truth and understanding, and the perfection of your soul?"(29e)

Provocateur

Granting no concession to his precarious legal situation, Socrates speaks emotionally and provocatively to the court and says that the greatest good to occur upon Athens is his moral concern for them as fellow citizens. He thinks that material wealth is a consequence of goodness; that the god does not permit a better man to be harmed by a lesser man; and that he is the social gadfly required by Athens: "All day long, I will never cease to settle here, there, and everywhere — rousing, persuading, and reproving every one of you." In support of the moral mission assigned him by the Oracle at Delphi, Socrates tells the court that his daimonion continually forbids him to act unethically (implicitly validating Meletus' accusation that Socrates believes in novel deities not of the Athenian pantheon).

Socrates says he never was a paid teacher; therefore, he is not responsible for the corruption of any Athenian citizen. If he had corrupted anyone, he asks: why have they not come forward to bear witness? If the corrupted Athenians are ignorant of having been corrupted, then why have their families not spoken on their behalf? Socrates indicates, in point of fact, relatives of the Athenian youth he supposedly corrupted are present in court, giving him moral support.

Socrates concludes his legal defence by reminding the judges that he shall not resort to emotive tricks and arguments, shall not cry in public regret, and that his three sons will not appear in court to pathetically sway the judges. Socrates says he is not afraid of death and shall not act contrary to religious duty. He says he will rely solely upon sound argument and truth to present his case at trial.

البلاغة

In Plato's version of the trial, Socrates mocks oratory as a deceitful rhetorical practice designed to lead jurors away from the truth. Some scholarship, however, views this mockery only as a critique of narrow views of rhetoric-as-speechmaking and, in turn, sees the whole trial as an implicit depiction of a more expansive view of rhetoric that unfolds over the course of a lifetime.[14]


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الجزء الثاني: التماس الحكم على سقراط

The jurors of the trial voted the guilt of Socrates by a relatively narrow margin(36a). In the Apology of Socrates, Plato cites no total numbers of votes condemning or acquitting the philosopher of the accusations of moral corruption and impiety;[15][16] Socrates says that he would have been acquitted if thirty more jurors had voted in his favour.[16] This would likely mean that if the court were composed of 500 people then 280 voted against Socrates and 220 voted in his favor. This would make the margin about 12 percent.[17] In such cases—where the penalty of death might arise as a legal sanction for the accusations is presented—Athenian law required that the prosecutor and the defendant each propose an administrative penalty to punish the actions reported in the accusations.

Socrates antagonises the court by proposing, rather than a penalty, a reward—perpetual maintenance at public expense. He notes that the vote of judgement against him was close. In that vein, Socrates then engages in dark humour, suggesting that Meletus narrowly escaped a great fine for not meeting the statutory requirement of receiving one-fifth of the votes of the assembled judges in favour of his accusations against Socrates. In that way, Socrates published the financial consequence for Meletus to consider as a plaintiff in a lawsuit—because the Athenian legal system discouraged frivolous lawsuits by imposing a financially onerous fine upon the plaintiff if the vote of the judges was less than one-fifth of the number of judges required by the type of lawsuit.

As punishment for the two accusations formally presented against him at trial, Socrates proposed to the court that he be treated as a benefactor to the city of Athens; that he should be given free meals, in perpetuity, at the Prytaneum, the public dining hall of Athens. Receiving such public largesse is an honour reserved for Olympic athletes, prominent citizens, and benefactors of Athens, as a city and as a state.

Finally, after the court dismisses the proposed reward—free meals at the Prytaneum—Socrates considers imprisonment and banishment, before settling upon a punishment fine of 100 drachmae. Despite his poverty, this was a minor punishment compared to the death penalty proposed by the prosecutors, and encouraged by the judges of the trial. His supporters, Plato, Crito, Critobulus, and Apollodorus offered even more money to pay as a fine—3,000 drachmae (thirty minae);[18] nonetheless, to the judges of the trial of Socrates, a pecuniary fine was insufficient punishment.

الجزء الثالث: ملاحظات سقراط المغادرة

In the Trial of Socrates, the judgement of the court was death for Socrates; most of the jurors voted for the death penalty (Apology 38c), yet Plato provides no jury-vote numbers in the text of the Apology of Socrates; but Diogenes Laërtius reports that 280 jurors voted for the death penalty and 220 jurors voted for a pecuniary fine for Socrates (2.42).[19] Moreover, the politically provocative language and irreverent tone of Socrates's self-defence speech angered the jurors and invited their punishment of him.[20]

Socrates responds to the death-penalty verdict by first addressing the jurors who voted for his death. He says that instead of waiting a short time for him to die from old age, they will now have to accept the harsh criticisms from his supporters. He prophesied that his death will cause the youngsters to come forward and replace him as a social gadfly, spurring ethical conduct from the citizens of Athens, in a manner more vexing than him(39d).

To the jurors who voted to acquit him, Socrates gives encouragement: his supernatural daimonion did not interfere with his conduct of the legal defence, which he viewed as a sign that such a defence was the correct action. In that way, the daimonion communicated to Socrates that death might be a good thing; either death is annihilation (release from earthly worry) and not to be feared, or death is migration to a higher plane of existence in which reside the souls of personages and heroes, such as Hesiod and Homer and Odysseus.

Socrates concludes his self-defence by saying to the court that he bears no ill-will, neither towards his accusers—Lycon, Anytus, and Meletus—nor the jurors. He then asks the Athenians to correct his three sons if they value material wealth more than living virtuously, or if they become too prideful; and in doing that, justice will finally be served.

التكيفات

نصوص وترجمات

  • Greek text at Perseus
  • Plato: Euthyphro, Apology, Crito, Phaedo, Phaedrus. Greek with translation by Harold N. Fowler. Loeb Classical Library 36. Harvard Univ. Press (originally published 1914).
  • Fowler translation at Perseus
  • Plato: Euthyphro, Apology, Crito, Phaedo. Greek with translation by Chris Emlyn-Jones and William Preddy. Loeb Classical Library 36. Harvard Univ. Press, 2017. ISBN 9780674996878 HUP listing
  • Plato. Opera, volume I. Oxford Classical Texts. ISBN 978-0198145691
  • Plato. Complete Works. Hackett, 1997. ISBN 978-0872203495
  • The Last Days of Socrates, translation of Euthyphro, Apology, Crito, Phaedo. Hugh Tredennick, 1954. ISBN 978-0140440379. Made into a BBC radio play in 1986.

انظر أيضاً

المصادر

  1. ^ Plato; Estienne, Henri; Serres, Jean de; Adams, John; Adams, John Quincy (1578). "Platonis opera quae extant omnia". archive.org. [Genevae?] : Excudebat Henr. Stephanus. p. 17.
  2. ^ "Socrates," Stanford Encyclopedia of Philosophy, 16 Sept. 2005. See: Doug Lindner, "The Trial of Socrates, "Univ. of Missouri-Kansas City Law School 2002.
  3. ^ Schofield, Malcolm (2016). "Plato (427–347 BC)". Routledge Encyclopedia of Philosophy (in الإنجليزية). doi:10.4324/9780415249126-A088-1. ISBN 9780415250696. Retrieved 23 July 2008.
  4. ^ Guthrie, W. K. C. (1986). A History of Greek Philosophy: Volume 4, Plato: The Man and His Dialogues: Earlier Period (in الإنجليزية). Cambridge University Press. pp. 71–72. ISBN 978-0-521-31101-4.
  5. ^ Kahn, Charles H. (1998). Plato and the Socratic Dialogue: The Philosophical Use of a Literary Form (in الإنجليزية). Cambridge University Press. p. 46. ISBN 978-0-521-64830-1.
  6. ^ Brickhouse, Thomas; Smith, Nicholas D. "Plato". Internet Encyclopedia of Philosophy.
  7. ^ Rhetoric, Aristotle
  8. ^ The Oxford Classical Dictionary 1966, p. 65
  9. ^ The Oxford Classical Dictionary 1966, p. 554
  10. ^ Plato (1916). Adam, James (ed.). Platonis Apologia Socratis. Cambridge University Press. p. xxvi.
  11. ^ أ ب Nails, Debra (2002). The People of Plato: A Prosopography of Plato and Other Socratics (in الإنجليزية). Hackett Publishing. pp. 188–189. ISBN 978-1-60384-027-9.
  12. ^ Plato (1924). "The Dialogues of Plato" (in الإنجليزية). Translated by Jowett, Benjamin. Oxford University Press, American branch.
  13. ^ أ ب Plato (2000). The Trial and Death of Socrates. Translated by Grube, G. M. A. (Third ed.). Hackett Publishing Company. p. 25. ISBN 978-0-87220-554-3.
  14. ^ Bjork, Collin (2021). "Plato, Xenophon, and the Uneven Temporalities of Ethos in the Trial of Socrates". Philosophy & Rhetoric. 54 (3): 240–262. doi:10.5325/philrhet.54.3.0240. ISSN 0031-8213. JSTOR 10.5325/philrhet.54.3.0240. S2CID 244334227.
  15. ^ Plató; Burnet, John (1924). Plato's Euthyphro, Apology of Socrates, and Crito (in الإنجليزية). Clarendon Press. pp. 150–151. ISBN 9780198140153.
  16. ^ أ ب Brickhouse & Smith 1990, p. 26.
  17. ^ Barnes and Noble, Essential Dialogues of Plato
  18. ^ Eliot, Charles William (1909). "The Harvard Classics: Plato: The Apology, Phaedo, and Crito ; The golden sayings of Epictetus ; The meditations of Marcus Aurelius" (in الإنجليزية). P. F. Collier & Son.
  19. ^ Brickhouse & Smith 1990, pp. 230-231.
  20. ^ MacDowell, Douglas Maurice (1986). The Law in Classical Athens (in الإنجليزية). Cornell University Press. p. 253. ISBN 978-0-8014-9365-2.

الفهرس

  • Brickhouse, Thomas C.; Smith, Nicholas D. (1990). Socrates on Trial (in الإنجليزية). Clarendon Press. ISBN 978-0-19-823938-3.
  • Hammond, Scullard H. H. (1966). The Oxford Classical Dictionary (Seventh Printing ed.). Oxford.

قراءات أضافية


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

وصلات خارجية

اقرأ نصاً ذا علاقة في

Apology


Wikisource
Wikiquote-logo.svg اقرأ اقتباسات ذات علاقة بدفاع سقراط، في معرفة الاقتباس.