حزائيل من قيدار

Hazael
(El/God has seen)
King Hazael light.jpeg
Ivory inlay possibly depicting Hazael of Damascus
King of Aram Damascus
(King of Syria)
العهد842–796 BC
PredecessorHadadezer
SuccessorBen-Hadad III
المنصبCourt official

الملك حزائيل (بالعبرية: חֲזָהאֵל، بالعبرية المعاصرة Ḥaza'ēl بالطبرية H̱azā'ēl؛[1] ؛ بالآرامية: חזאל، من الجذر السامي الثلاثي h-z-y، "يرى"؛ اسمه الكامل يعني: "إل/الرب رأى"؛ آكادية: 𒄩𒍝𒀪𒀭) هو أحد ملوك مملكة قيدار وكان مرافقاً للملكة تلهونة ولكنه هرب بعد أن قبض سنحاريب ملك آشور (705 ق.م. - 681 ق.م.) على الملكة تلهونة في سنة 688 ق.م.. بعد اغتيال سنحاريب وتولي آسرحدون للحكم (681 ق.م. - 669 ق.م.)، ذهب حزائيل إلى نينوى ومعه الهدايا وطلب من آسرحدون أن يعيد آلهة دومة الجندل فقبل آسرحدون ذلك مقابل أن يدفع حزائيل إتاوة سنوية، كما عين آسرحدون الأميرة تبوعة والتي قبض عليها سنحاريب، عينها ملكة مع حزائيل.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

نقش من قصر آشورپانيبال بنينوى

نقش في قصر آشورپانيبال في نينوى (الآن معروض في المتحف البريطاني) يصور حرب الآشوريين على قيدار. بنو قيدار يظهرون في النقش الآشوري camel legs or pairs on camels , unlike the horsemen and horsemen. They are armed with simple arcs unlike the Assyrian compound arches , and are not protected by shields or helmets like the Assyrian habits


أغراض تعود إلى حزائيل

Decorated bronze plaques from chariot horse-harness taken from Hazael, identified by their inscriptions, have been found as re-gifted votive objects at two Greek sites, the Heraion of Samos and in the temple of Apollo at Eretria on Euboea. The inscriptions read "that which Hadad gave to our lord Hazael from 'Umq in the year that our lord crossed the River".[2] The river must be the Orontes. The triangular front pieces show a "Master of the animals"[3] gripping inverted sphinxes or lions in either hand, and with deep-bosomed goddesses who cup their breasts and stand on the heads of lions. When Tiglath-Pileser III took Damascus in 733/2, these heirlooms were part of the loot that fell eventually into Greek, probably Euboean hands.[4]

انظر أيضاً

الهامش

  1. ^ سفر الملوك الأول 19:15
  2. ^ I. Eph'al and J. Naveh, "Hazael's booty inscriptions", Israel Exploration Journal 39 (1989:192-200).
  3. ^ Compare the Aegean "Mistress of the Animals"
  4. ^ Robin Lane Fox, Travelling Heroes in the Epic Age of Homer, 2008:109-11.

المصدر

المراجع

  • Biran, A., and Naveh, J. 1995. The Tel Dan Inscription: A New Fragment. Israel Exploration Journal 45(1):1–18.
  • Ephal, I., and Naveh, J. 1989. Hazael's booty inscriptions. Israel Exploration Journal 39(3–4):192–200.
  • Lemaire, A. 1991. Hazaël, de Damas, Roi d’Aram. Pp. 91–108 in Marchands, Diplomates et Empereurs, Etudes sur la civilisation mésopotamienne offertes à P. Garelli. Paris: Editions Recherche sur la Civilisations.
  • Maeir, A. 2004. The Historical Background and Dating of Amos VI 2: An Archaeological Perspective from Tell es-Safi/Gath. Vetus Testamentum 54(3):319–34.
  • Galil, G., "David and Hazael: War, Peace, Stones and Memory," Palestine Exploration Quarterly, 139,2 (2007), 79–84.
  • Maeir, A. M., and Gur-Arieh, S. 2011. Comparative aspects of the Aramean Siege System at Tell es-Sa¦fi/Gath. Pp. 227–44 in The Fire Signals of Lachish: Studies in the Archaeology and History of Israel in the Late Bronze Age, Iron Age and Persian Period in Honor of David Ussishkin, eds. I. Finkelstein and N. Na’aman. Winona Lake, IN: Eisenbrauns.

وصلات خارجية

سبقه
Hadadezer
ملك آرام-دمشق
842–796 ق.م.
تبعه
Ben-Hadad III