حجر عيزانا
حجر عيزانا Ezana stone هو an artifact from the ancient مملكة أكسوم. It is a stone monument which documents the conversion of الملك عيزانا إلى المسيحية and his subjugation of various neighboring areas, including Meroë.
From AD 330 to 356, King Ezana ruled the ancient Kingdom of Aksum centered in the Horn of Africa. He fought against the Nubians, and commemorated his victories on stone tablets in praise of God. These liturgical epigraphs were written in various ancient languages, including the Ethiopian Semitic Ge'ez, the South Arabian Sabaean, and Greek. His carvings in stone provided a trilingual monument in different languages, similar to the Rosetta stone.
The Ethiopian Orthodox Tewahedo Church had its beginnings during this period. Rufinus's Ecclesiastical History narrates that Saint Frumentius, a slave and tutor for the very young King, converted him to المسيحية. Towards the end of his reign, King Ezana launched a campaign against the Kushites around 350 which brought down the Kingdom of Kush. Various stone inscriptions written in Ge'ez (using the Ge'ez script) have been found at Meroë, the central city of the Kushites.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
النقش
اناملك الملوك عيزانا ابن ايلا واميدا ملك اكسوم وحمير وريدان والساهو وصالحين وصيامو والبجة وكوش. حاربت النوبا الذين ثاروا وتباهوا بذلك، قالوا انني لن اعبر نهر التكزي "عطبرة" ولأنهم كرروا هجماتهم على المانقورتو والخاسا والباري. اعتدوا على السود والحمر، ومرتين وثلاث خانوا عهدهم وقتلوا جيرانهم بلا رحمة. قتلوا جميع من ارسلتهم لهم ونهبوا ممتلكاتهم وقد حذرتهم مراراً لكنهم لم ينصاعوا ولم يتركوا اعمالهم الشريرة وتهيأوا للحرب. عندئذ حاربتهم عند نهر تكزي "نهر عطبرة" عند مخاضة كيمال كيف انهزموا ولم يقدروا على الصمود. ولمدة ثلاثة وعشرون يوماً قمت بمطاردتهمواحرقت مدنهم تلك المشيدة بالقصب والمشيدة بالطوب.. أخذت محاصيلهم واستوليت على نحاسهم وحديدهم. بعد ذلك حطمت تماثيلهم ودمرت معابدهم. احرقت مخازن القطن والقيت بكل هذا في نهر سيدا "النيل" . وصلت الى كاسيو " كوش أو مروي العاصمة" وخضت معركة وأخذت الأسرى عند ملتقي نهر تكزي وسيدا " نهري عطبرة والنيل ".. في اليوم التالي ارسلت كتائبي الظافرة نحو مدن القصب والحجر في علوة ودارو " ربما الكدرو الحالية " وارسلت قواتي لمحاربة المدن الأربعة المشيدة بالقصب في أعالي نهر سيدا "النيل" وتلك المدن المشيدة بالطوب والحجر والتي أخذها النوبا عنوة من اهلها وهي فيرتوتي وتابيفو )..
انظر أيضاً
الهامش
وصلات خارجية
- National Geographic article
- Harden, J. M., "An introduction to Ethiopic Christian Literature" (1926) Chapter II, "Brief Historical Sketch of the Country and Church", contains a discussion of this inscription