جاك أركادلت

عازفة العود ( لوحة لكاراڤاجيو)، العازفة تقرأ نوتة موسيقية لأركادلت

جاك (جيكوب) أركادِلت Jacques Arcadelt ‏(ح. 1507 - 14 أكتوبر 1568) موسيقي من المدرسة الفرانكو-فلمنكية ينتمي لعصر النهضة. يعد احد اشهر المؤلفين الاوائل للمادريگال.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته

كان اركاديلت فرنسي بالتنشئة بعد بداية سلسة لمشواره في إيطاليا صار مؤلفاً رائداً للأعمال الدنيوية. منذ 1530 حتى وصول لاسوس عام 1550 اغنيات أركادلت الفرنسية البسيطة الواضحة كانت ذائعة الصيت. مع ذلك ال200 عمل المادريجال الإيطالي خاصة من أربعة أجزاء التي رسخت سمعته في 1530 الموسيقى المرنة الرشيقة القابلة للغناء التي عكست بحساسية النص. اول كتبه الخمسة للمادريجال مرت خلال 58 طبعة وما زالت تنشر عام 1654.


المادريجال

  • Il primo libro di madrigali (four voices; Venice, 1539)
  • Il secondo libro de madrigali (four voices; Venice, 1539, published by Scotto)
  • Il vero secondo libro di madrigali (four voices; Venice, 1539)
  • Terzo libro de i madrigali novissimi (four voices; Venice, 1539)
  • Il quarto libro di madrigali (four voices; Venice, 1539)
  • Primo libro di madrigali (three voices; Venice, 1542)
  • Il quinto libro di madrigali (four voices; Venice, 1544)
  • Numerous other madrigals in other collections, and in manuscript, 1537 to 1559

الأغنيات

  • Quatorsiesme livre de chansons (four to six voices; Paris, 1561)
  • Tiers livres de chansons (four voices; Paris, 1567)
  • Quatrième livre de chansons (four voices; Paris, 1567)
  • Cinquième livre de chansons (four voices; Paris, 1567)
  • Sisième livre de chansons (four to five voices; Paris, 1569)
  • Neuvième livre de chansons (four to six voices; Paris, 1569)

القداسات

  • Missa tres (four, five, and six voices; Paris, 1557)

Magnificats and lamentations

  • Magnificat primi toni (four to six voices; Paris, 1557)
  • Lamentationes Jeremiae i (four voices; Paris, 1557)
  • Lamentationes Jeremiae ii (four voices; Paris, 1557)
  • Lamentationes Jeremiae iii (four voices; Paris, 1557)

الموتيت والأغنيات

  • Numerous individual compositions published between 1532 and 1555; motets in Latin and sacred chansons in French


References and further reading

  • Abraham, Gerald. The Age of Humanism. London: Oxford University Press, 1968.
  • Atlas, Allan W. Renaissance Music. New York: W. W. Norton & Company, Inc., 1998.
  • Blume, Friedrich. Renaissance and Baroque Music. New York: W. W. Norton & Company, Inc., 1967.
  • Brown, Howard Mayer. Music in the Renaissance. Prentice Hall History of Music Series. Englewood Cliffs, New Jersey; Prentice-Hall, Inc., 1976. ISBN 0-13-608497-4
  • Brown, Howard Mayer, and Stein, Louise K. Music in the Renaissance, second edition. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1999.
  • Einstein, Alfred. The Italian Madrigal. Three volumes. Princeton, New Jersey, Princeton University Press, 1949. ISBN 0-691-09112-9
  • Perkins, Leeman L. Music in the Age of the Renaissance. New York: W. W. Norton & Company, Inc., 1999.
  • François Rabelais, Gargantua and Pantagruel (tr. J.M. Cohen). Baltimore, Penguin Books, 1963.
  • Randel, Don, ed. The New Harvard Dictionary of Music. Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1986. ISBN 0-674-61525-5
  • Gustave Reese, Music in the Renaissance. New York, W.W. Norton & Co., 1954/1959. ISBN 0-393-09530-4
  • Slonimsky, Nicolas. The Concise Edition of Baker's Biographical Dictionary of Musicians, 8th ed. New York, Schirmer Books, 1993. ISBN 0-02-872416-X

المصدر

dk eywitness companions classical music

وسائط

Io dico che fra voi  (Madrigal for four voices; setting of a poem by Michelangelo, from the early 1540s)

روابط خارجية