بگوا

قالب:تحتوي كتابة صينية بـَگوا bagua (صينية: 八卦؛ پن‌ين: bā guà؛ ويد–جايلز: pa kua؛ حرفياً: 'eight symbols'�) هي مفهوم فلسفي أساسي في الصين القديمة. It is generally represented with an octagonal diagram with one trigram on each side. The concept of bagua is applied not only to Chinese Taoist thought and the I Ching, but is also used in other domains of Chinese culture, such as fengshui, martial arts, navigation, and so on.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

أصل المفهوم

The eight trigrams of the bagua (King Wen "Later Heaven" order).

There are two possible sources of bagua: The first is from traditional Yin and Yang philosophy. The interrelationships of this philosophy were described by Fuxi in the following way:

無極生有極, 有極是太極,
太極生兩儀, 即陰陽;
兩儀生四象: 即少陰、太陰、少陽、太陽,
四象演八卦, 八八六十四卦

The Limitless (Wuji) produces the delimited, and this is the Absolute (Taiji)
The Taiji produces two forms, named yin and yang
The two forms produce four phenomena, named lesser yang, great yang (
taiyang also means the Sun), lesser yin, great yin (taiyin also means the Moon).
The four phenomena act on the eight trigrams (ba gua), eight eights are sixty-four hexagrams.

لاحظ أن "الجنوب" دائماً ما يوجد في أعلى البگوا.


The Eight Trigrams (Pre-King Wen "Earlier Heaven" order)

卦名
Name
自然
Nature

Season
性情
Personality
家族
Family
方位
Direction
意義
Meaning
Qian 天 Heaven Summer Creative 父 Father 南 South Expansive energy, the sky.
Xun 風 Wind Summer Gentle 長女 Eldest Daughter 西南 Southwest Gentle penetration, flexibility.
Kan 水 Water Autumn Abysmal 中男 Middle Son 西 West Danger, rapid rivers, the abyss, the moon.
Gen 山 Mountain Autumn Still 少男 Youngest Son 西北 Northwest Stillness, immovability.
Kun 地 Earth Winter Receptive 母 Mother 北 North Receptive energy, that which yields.
Zhen 雷 Thunder Winter Arousing 長男 Eldest Son 東北 Northeast Excitation, revolution, division.
Li 火 Fire Spring Clinging 中女 Middle Daughter 東 East Rapid movement, radiance, the sun.
Dui 泽 Lake Spring Joyous 少女 Youngest Daughter 東南 Southeast Joy, satisfaction, stagnation.

The Eight Trigrams (King Wen "Later Heaven" order)

Bagua with name and nature (King Wen "Later Heaven" order)
卦名
Name
自然
Nature

Season
性情
Personality
家族
Family
方位
Direction
意義
Meaning
Li 火 Fire Summer Clinging 中女 Middle Daughter 南 South Rapid movement, radiance, the sun.
Kun 地 Earth Summer Receptive 母 Mother 西南 Southwest Receptive energy, that which yields.
Dui 泽 Lake Autumn Joyous 少女 Youngest Daughter 西 West Joy, satisfaction, stagnation.
Qian 天 Heaven Autumn Creative 父 Father 西北 Northwest Expansive energy, the sky.
Kan 水 Water Winter Abysmal 中男 Middle Son 北 North Danger, rapid rivers, the abyss, the moon.
Gen 山 Mountain Winter Still 少男 Youngest Son 東北 Northeast Stillness, immovability.
Zhen 雷 Thunder Spring Arousing 長男 Eldest Son 東 East Excitation, revolution, division.
Xun 風 Wind Spring Gentle 長女 Eldest Daughter 東南 Southeast Gentle penetration, flexibility.

خريطة بگوا

بـَگوا أو التثاليث الرمزية هو الكتاب والمنهج الذي ألفها الإمبراطور الصيني يو- دزه في عام 1250 ق.م. ، التي ترى علوم ما وراء الطبيعة عند الصينيين أنها تنطبق على قوانين الطبيعة وعناصرها. وهم يقولون أن كل واحد من هذه التثاليث يتألف من ثلاثة خطوط بعضها متصل ويمثل عنصر الذكورة أو اليانج وبعضها متقطع ويمثل عنصر الأنوثة أو الين. وكذلك يمثل اليانج في هذه الثنائية الرمزية العنصر الايجابي الفعال ، المنتج ، السماوي عنصر الضوء والحرارة والحياة ؛ على حين أن الين يمثل العنصر السلبي المنفعل ، الأرضي ، عنصر الظلمة والبرودة والموت وقد خلد ون يانج ذكره ، وأتعب عقول آلاف الملايين من الصينيين بمضاعفة عدد الشرط في الخطوط المتصلة والمتقطعة ، فرفع بذلك عدد تباديلها وتوافيقها إلى أربعة وستين كل منها يقابل قانونا من قوانين الطبيع ة، ويحتوي على جميع العلوم والتاريخ. والحكمة جميعا تكمن في هذه الأربع والستين شَيْبَنْجَة- أو الآراء الممثلة تمثيلا رمزيا في التثليثات السالفة الذكر. والحقائق كلها يمكن ردها إلى تعارض واتحاد العاملين الأساسيين في الكون وهما عنصرا الذكورة والأنوثة أي اليانج والين.


المصادر

ديورانت, ول; ديورانت, أرييل. قصة الحضارة. ترجمة بقيادة زكي نجيب محمود.

انظر أيضاً

وصلات خارجية