گالينا اوستڤولسكايا

(تم التحويل من كَالينا أستوڤلاسكايا)
كَالينا أستوڤلاسكايا

جالينا إيفانوفنا أستوفلاسكايا Galina Ivanovna Ustvolskaya، أيضا Ustwolskaja أو Oustvolskaia (روسية: Гали́на Ива́новна Уство́льская، م. 17 يونيو 1919، بيتروجارد – و. 22 ديسمبر 2006 سانت بطرسبرج) مؤلفة موسيقية روسية كلاسيكية

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياتها

أوستوفلسكايا معروفة أساسا للأعمال التي كتبتها بعد سن الخمسين، معظمها للمجموعات الصغيرة أو البيانو الصولو، لكن كلها ضخمة في قوتها. هي تطرف على الأفكار مرارا وتكرارا لكن ليس بالروح التبسيطية لعمل النماذج لكن الأثر عنيف ومصمم ومتكرر.

ومنذ عام 1939 حتى 1947 درست في الكونسرفتوار في لننجراد بلدها الأم. أحد المدرسين كان شوستاكوفتش الذي ارتبطت معه في علاقة فاقتبس من عملها “ثلاثية للكمان والكلارنيت والبيانو” 1949 في “رباعيته الخامسة” وأيضا في واحد من آخر أعماله “المتتالية عن أشعار لمايكل أنجلو”.

عند التخرج شغلت منصب تدريس في قسم الصغار بالكونسرفتوار حيث ظلت حتى عام 1975 ويبدو أنها قلما تركت المدينة فحيث عاشت في أقصى خصوصية. وتوجد صور قليلة لها وتزوجت عام 1966.

أثناء الخمسينات حافظت على إنتاج ثابت من الأعمال الاوركسترالية وموسيقى الحجرة وسوناتات البيانو. بعض هذه تتفق مع المتوقع من الموسيقيين السوفييت لكن في نهاية العقد يبدو أنها قررت الاستمرار في طريقها. بين 1959 و1970 اكملت مقطوعتها الوحيدة للكمان والبيانو. أعمالها اللاحقة لعملين آخرين سوناتا البيانو كلها لمجموعات غير معتادة للآلات.

أكبرها سمفونيتين رقم 2 و3 كلاهما له نصوص بمصاحبة الأوركسترا من آلات النفخ الخشبية والنحاسية والآلات الإيقاعية والبيانو. وكتبت عملين آخرين سمفونيتين أكثر إحكاما لتقليل مجموعة الآلات لعدة عازفين مرة أخرى تشمل نصوص دينية رقم 5 حيث يلتو رجل “صلاة الرب” مع موسيقى لعزف كمان وأوبوا وتورومبت وترومبون وعازف ألات إيقاعية يقرع مكعب خشبي كبير.

في إحدى تعليقاتها القليلة على موسيقاها اقترحت المؤلفة أن هذه الاعمال تقدم أفضل شيء في الكنيسة.

التسجيلات أ؛ضرت موسيقاها للغرب في أواخر الثمانينات والتسعينات وقامت كما يبدو برحلتها الوحيدة للخارج عام 1996 لحضور حفل موسيقى في أمستردام.


الأعمال

  • Concerto for piano, string orchestra and timpani (1946)
  • Sonata for cello and piano (1946)
  • Piano Sonata No. 1 (1947)
  • The Dream of Stepan Razin (Сон Степана Разина – Son Stepana Razina) Bylina for bass and symphony orchestra (Russian folk text, 1949)
  • Trio for clarinet, violin and piano (1949)
  • Piano Sonata No. 2 (1949)
  • Octet for two oboes, four violins, timpani and piano (1950)
  • Sinfonietta (1951)
  • Piano Sonata No. 3 (1952)
  • Violin Sonata (1952)
  • Twelve Preludes for piano (1953)
  • Symphony No. 1, for two boys' voices and orchestra (Text by G. Rodari, 1955)
  • Suite for orchestra (1955)
  • Piano Sonata No. 4 (1957)
  • Symphonic Poem No. 1 (1958)
  • Symphonic Poem No. 2 (1959)
  • Grand Duet for piano and cello (1959)
  • Duet for piano and violin (1964)
  • Composition No. 1 Dona Nobis Pacem, for piccolo, tuba and piano (1971)
  • Composition No. 2 Dies Irae, for eight double basses, piano and wooden cube (1973)
  • Composition No. 3 Benedictus, Qui Venit, for four flutes, four bassoons and piano (1975)
  • Symphony No. 2 - True and Eternal Bliss, for voice and small orchestra (1979)
  • Symphony No. 3 - Jesus Messiah, Save Us, for voice and small orchestra (1983)
  • Symphony No. 4 - Prayer, for voice, piano, trumpet and tam-tam (1985/7) (6 minutes long)
  • Piano Sonata No. 5 (1986)
  • Piano Sonata No. 6 (1988)
  • Symphony No. 5 - Amen, for voice, oboe, trumpet, tuba, violin and percussion (1989/90)

Her music is available from Hans Sikorski, Hamburg.

التسجيلات الموسيقية

COMPOSITION NO. 1

– Zoon / Oostendorp / Malov RN (Radio Netherlands)
– Renggli / Le Clair / Schroeder HAT ART CD 6130
– Tokarev / Arbuszov / Malov MEGADISC MDC 7867
– Members of the Schönberg Ensemble / de Leeuw* PHILIPS 442 532-2
– Ritter / Hilgers / Hagen KOCH 31 170-2 H1

COMPOSITION NO. 2

– Propischin / Kolosov / Goryachev / Vulik / Kovulenko / Peresipkin / Sokolov / Nefedov / Javmertchik / Sandovskaya / Malov MEGADISC MDC 7867, MEGADISC MDC 7858
– Schönberg Ensemble / de Leeuw* PHILIPS 442 532-2

COMPOSITION NO. 3

– Amsterdam Wind Ensemble / Friesen RN (Radio Netherlands)GLOBE 6903
– Danilina / Osipova / Rodina / Tokarev / Makarov / Shevchuk / Sokolov / Krasnik / Sandovskaya / Malov MEGADISC MDC 7867
– Schönberg Ensemble / de Leeuw* PHILIPS 442 532-2
– Jones / Coffin / Keen / Stevenson / O’Neill / Antcliffe / Newman / McNaughton / Stephenson / Stephenson CONIFER 75605 51 194-2

CONCERTO FOR PIANO, STRING ORCHESTRA AND TIMPANI

– Lubimov / Deutsche Kammerphilharmonie / Schiff ERATO 0630 12 709-2
– Seribiakov / Chamber Orchestra of the Leningrad Philharmonic / Malov BMG 74321 49 956-2

DUET FOR VIOLIN AND PIANO

– Beths / de Leeuw* HAT ART CD 6115
– Shustin / Malov MEGADISC MDC 7863
– Rissin / Rissin-Morenova SST 30211

GRAND DUET FOR VIOLONCELLO AND PIANO

– Stolpner / Malov ... (LP) MELODIA C10 23283 007, BMG 74321 49 956-2
– Vassiliev / Malov MEGADISC MDC 7863
– Uitti / Malov RN (Radio Netherlands)
– Kooistra / Denyer* ETCETERA KTC 1170
– de Saram / Schroeder HAT ART CD 6130
– Beiser / Oldfather KOCH 37 301-2 H1
– Rostropovich / Lubimov EMI 572016-2 *Ustvolskaya’s preferred recording

OCTET FOR 2 OBOES, 4 VIOLINS, TIMPANI AND PIANO

– Kossoyan / Tchinakov / Stang / Liskovich / Dukor /

Soakov / Snamenski / Karandashova (LP) MELODIA C10 0 715 152

– Neretin / Tosenko / Stang / Ritalchenko / Lukin /

Tkachenko / Znamenskii / Malov MEGADISC MDC 7865

– Bohling / Tindale / Fletcher / Muszaros / Tombling /Iwabucchi / Cole / Stephenson* CONIFER 75605 51 194-2
– Russian Soloists EnsembleBMG 74321 49 956-2

PIANOSONATA

– Malov / Liss / Ural Philharmonic Orchestra (CD) MEGADISC MDC 7856 (2000)

SONATA FOR PIANO NO. 1

– Malov(LP) MELODIA C10 23 283 007, MEGADISC MDC 7876
– Denyer* CONIFER 75605 51 262-2
– Schroeder HEK HAT 6170
– Hinterhäuser COL LEGNO WWE 20019

SONATA FOR PIANO NO. 2

–Malov MEGADISC MDC 7876, MEGADISC MDC 7858
– Denyer CONIFER 75605 51 262-2
– Vedernikov* TEICHIKU TECC – 28170
– Schroeder HEK HAT 6170
– Hinterhäuser COL LEGNO WWE 20019

SONATA FOR PIANO NO. 3

– Malov MELODIA C10 0715 152 (LP), MEGADISC MDC 7876, BMG 74321 49 956-2
– Denyer* CONIFER 75605 51 262-2
– Karlen ECM 449936-2
– Schroeder HEK HAT 6170
– Hinterhäuser COL LEGNO WWE 20019

SONATA FOR PIANO NO. 4

– Malov(LP) MELODIA C10 23283 007, MEGADISC MDC 7876
– Denyer* CONIFER 75605 51 262-2
– Varsi MEDIAPHON 72. 158
– Schroeder HEK HAT 6170
– Hinterhäuser COL LEGNO WWE 20019

SONATA FOR PIANO NO. 5 –: de Leeuw* HAT ART CD 6115

– Denyer ETCETERA KTC 1170, CONIFER 75605 51 262-2
– MalovMEGADISC MDC 7876, MEGADISC MDC 7858
– de Leeuw WD 02 (Wittener Tage für neue Kammermusik)
– Karlen ECM 449 936-2
– Schroeder HEK HAT 6170
– Hinterhäuser COL LEGNO WWE 20019

SONATA FOR PIANO NO. 6

– MalovMEGADISC MDC 7876 MEGADISC MDC 8000
– Denyer* CONIFER 75605 51 262-2
– Mukaiyama BVHAAST CD 9406
– Arden KOCH 37 301-2 H1, KOCH 37 603-2 H1
– Schroeder HEK HAT 6170
– Hinterhäuser COL LEGNO WWE 20019

SONATA FOR VIOLIN AND PIANO

– Shustin / Malov MEGADISC MDC 7865
– Rissin / Rissin-Morenova SST 30211

SYMPHONY NO. 1

– Malov / Liss / Ural Philharmonic Orchestra (CD) MEGADISC MDC 7856 (2000)

SYMPHONY NO. 2 – TRUE AND ETERNAL BLISS

– The St. Petersburg Soloists / Malov / Liss MEGADISC MDC 7858

SYMPHONY NO. 3 – JESUS MESSIAH, SAVE US!

– The St. Petersburg Soloists / Malov / Liss MEGADISC MDC 7858
– Symphonieorchester des Bayerische n Rundfunks / Stenz / Sherstanoi MEGADISC MDC 7858

SYMPHONY NO. 4 – PRAYER

– van Vliet / Konink / Denyer / Meeuwsen ETCETERA KTC 1170, MEGADISC MDC 8000
– Marrs / Keemss / Miller / Sperber MEDIAPHON MED 72 115
– The St. Petersburg Soloists / Malov / Liss MEGADISC MDC 7858

SYMPHONY NO. 5 – AMEN

– Leiferkus / Fletcher / Bohling / Hultmark / Powell / Cole / Stephenson CONIFER 75605 51 194-2
– The St. Petersburg Soloists / Malov / Liss MEGADISC MDC 7858

TWELVE PRELUDES FOR PIANO

– Schroeder HAT ART CD 6130
– Malov MEGADISC MDC 7867
– Arden* KOCH 37 301-2 H1

TRIO FOR CLARINET, VIOLIN AND PIANO

– Beths / de Boer / de Leeuw* HAT ART CD 6115
– Keser / Anderson / Denyer* ETCETERA KTC 1170
– Shustin / Feodorov / Malov MEGADISC MDC 7865

أقوالها

  • “It is difficult to talk about one’s own music... my ability to compose music unfortunately does not coincide with the ability to write about it. There is, by the way, a commonly held view which says that the two are mutually exclusive...”قالب:Cite quote
  • “All who really love my music should refrain from theoretical analysis of it...”قالب:Cite quote
  • “My works are not, it is true, religious in a liturgical sense, but they are infused with a religious spirit, and to my mind they are best suited to performance in a church, without scholarly introductions and analyses. In the concert hall, that is, in ‘secular’ surroundings, the music sounds different...”قالب:Cite quote
  • “With regard to the ‘Festival of Music by Women Composers’ I should like to say the following: Can a distinction really be made between music written by men and music written by women? If we now have ‘Festivals of Music by Female Composers’, would it not be right to have ‘Festivals of Music by Male Composers’? I am of the opinion that such a division should not be allowed to persist. We should only play music that is genuine and strong. If we are honest about it, a performance in a concert by Women composers is a humiliation for the music. I hope very much that my comments will cause no offence – what I say comes from my innermost soul...”قالب:Cite quote

(Galina Ustvolskaya)

ببليوكَرافيا

  • Viktor Suslin: The music of Spiritual Independence: Galina Ustvolskaya in «Ex oriente...I» Ten Composers from the former USSR. Viktor Suslin, Dmitri Smirnov, Arvo Pärt, Yury Kasparov, Galina Ustvolskaya, Nikolai Sidelnikov, Elena Firsova Vladimir Martynov, Andrei Eshpai, Boris Chaikovsky. Edited by Valeria Tsenova (studia slavica musicologica, Bd. 25), Verlag Ernst Kuhn – Berlin. ISBN 3-928864-84-X pp. 207–266 (in English)
  • Lemaire, Frans. Notes to Symphonies 2,3,4 and 5. Megadisc MDC 7854.
  • Simon Bokman. Variations on the Theme Galina Ustvolskaya.Translated by Irina Behrendt. (studia slavica musicologica, Bd.40), Verlag Ernst Kuhn - Berlin,2007. ISBN 978-3-936637-11-3 (in English)
  • Rachel Jeremiah-Foulds: 'An Extraordinary Relationship and Acrimonious Split - Galina Ustvolskaya and Dmitri Shostakovich' in Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung, No. 23, April 2010.
  • Rachel Jeremiah-Foulds: 'Spiritual Independence or a Cultural Norm? Galina Ustvolskaya and the Znamenny Raspev' in Church, State and Nation in Orthodox Church Music, Proceedings of the Third International Conference on Orthodox Church Music, University of Joensuu, Finland - 8-14 June 2009.

المصدر

classical music by John Stanley

روابط خارجية

  • Official site
  • "Composer Portrait: Ustvolskaya, Galina". Sikorski. Retrieved 27 June 2011.
  • "Composers Works: Ustwolskaja, Galina". Sikorski. Retrieved 27 June 2011.
  • Music under Soviet Rule:The Lady With The Hammer
الكلمات الدالة: