أوطاخي

(تم التحويل من أوطاخـي)
1701 engraving by Romeyn de Hooghe

أوطيخا أو أوطاخي ( Eutyches ؛ باليونانية قديمة: Εὐτυχής؛ ح. 380ح. 456) رئيس دير في القسطنطينية يضم أكثر من 300 راهب.[1] was a presbyter and archimandrite at Constantinople. He first came to notice in 431 at the First Council of Ephesus, for his vehement opposition to the teachings of Nestorius.[2] At the 448 Synod of Constantinople and the 451 Council of Chalcedon, Eutyches was condemned for having adopted an equally extreme, although opposite view. He himself, however, would reject this interpretation of his thought.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته

Eutyches was an archimandrite of a monastery outside the walls of Constantinople, where he ruled over 300 monks. He was much respected and was godfather to Chrysaphius, an influential eunuch at the court of Theodosius II.[3]


الجدل

وجهة نظر في طبيعة المسيح، حسب أوطاخي

بدأ أوطيخا مكفراً لتعاليم نسطور، يدافع عن عقيدة الطبيعة الواحدة، بأن للمسيح طبيعة واحدة بعد التجسّد، بحيث يؤدي ذلك إلى تلاشي الإنسانية في الألوهية وإلى إفراغ حدث التجسّد من معناه والتي تعنى أن الناسوت قد ذاب في اللاهوت مثلما تذوب نقطة الخل في المحيط. أى أن الطبيعتين قد امتزجتا معاً في طبيعة واحدة. ومن هنا جاءت تسميته مونوفيزيتس لأن عبارة "مونى فيزيس" تعنى "طبيعة وحيدة" وليس "طبيعة واحدة" أى "ميا فيزيس" .

آمن أوطيخا بوجود طبيعتين للمسيح قبل التجسد (ربما يكون قد شايع اوريجنس الاسكندري في نظرية الوجود الأزلي للأرواح)، غير انه لم يعترف سوى بطبيعة واحدة بعد التجسد معتقدا بأن اللاهوت قد امتص الناسوت الذي ذاب في اللاهوت كما تذوب نقطة عسل عندما تسقط في محيط من الماء.[4]

رئيس أساقفة القسطنطينيةنسطور، عندما نادى بأن لا تـُدعى ماري بلقب "أم الرب" (Theotokos التي تعني في اليونانية، حرفياً: "حاملة الرب"),[5] فقد نـُدِّد به؛ وفي مسعاه لمكافحة دعوة البطريرك نسطور، أعلن اوطيخا أن المسيح كان "اتدماجاً لعناصر بشرية وإلهية"،[5] مما جعل الكثيرين ينددون باوطيخا لكونه مهرطق بعد عشرين سنة من مجمع إفسوس الأول في 451، في مجمع خلقدونية.

عقد مجمع أفسس الثاني الجلسة الأولى في 8 أغسطس عام 449م، وحضره 150 أسقف برئاسة البابا ديسقوروس وبحضور الأسقف يوليوس ممثل بابا روما، وجوڤينال أسقف أورشليم، ودمنوس أسقف أنطاكيا وفلافيان بطريرك القسطنطينية.

وبعد استعراض وقائع مجمع أفسس الأول 431م، ومجمع القسطنطينية المكانى 448م، وقراءة اعتراف مكتوب لأوطيخا بالإيمان الأرثوذكسى قدّمه إلى المجمع مخادعاً. وبعد الاستماع إلى آراء الحاضرين؛ حكم المجمع بإدانة وعزل فلافيان بطريرك القسطنطينية ويوسابيوس أسقف دوروليم وبتبرئة أوطيخا وإعادته إلى رتبته الكهنوتية. كما حكم المجمع بحرم وعزل كل من هيباس أسقف الرها وثيئودوريت أسقف قورش وآخرين.

أدان مجمع خلقيدونية سـنة 451م أوطيخا.

البحث الدقيق يبرهن أن البابا ديسقوروس لم يكن أوطاخياً، ولهذا لم يحكم عليه مجمع خلقيدونية لأسباب عقائدية، كما ذكر أناتوليوس بطريرك القسطنطينية رئيس المجمع في جلسة 22 أكتوبر عام 451م. كما أن البطريرك فلافيان والأسقف يوسابيوس لم يكونا نسطوريين. [6]

بعد وفاة البابا ديسقوروس انتخب في 16 مارس 457م في الإسكندرية البابا تيموثاوس الثاني (الشهير بأوريلُّوس) خليفة وتمكن في عهد الإمبراطور "باسيليسكوس" من عقد مجمع عام آخر في أفسس سنة 475م (يلقبه البعض مجمع أفسس الثالث) حضره 500 أسقف. هذا المجمع حرم تعاليم أوطيخا وتعاليم نسطور ورفض مجمع خلقيدونية. وقد وقّع على قرار هذا المجمع 700 أسقف شرقى. [7]


السيرة

Eutyches denied that Christ's humanity was limited or incomplete, a view that some thought similar to the Alexandrine doctrine. (This, however, is strongly rejected by the Coptic church, which sees Eutyches a heretic.)[8] In any event, the energy and imprudence with which Eutyches asserted his opinions led to his being misunderstood. He was accused of heresy by Domnus II of Antioch and Eusebius, bishop of Dorylaeum at a synod presided over by Flavian at Constantinople in 448. His explanations deemed unsatisfactory, the council deposed him from his priestly office and excommunicated him.[2]

In 449, however, the Second Council of Ephesus was convened by Dioscorus of Alexandria, who was under the impression that Eutyches had renounced Monophysitism. Overawed by the presence of a large number of Egyptian monks, the council not only reinstated Eutyches to his office but also deposed Eusebius, Domnus, and Flavian, his chief opponents. The council's judgment conflicted with the opinion of the bishop of Rome, Leo, who, departing from the policy of his predecessor Celestine, had written very strongly to Flavian in support of the doctrine of the two natures and one person.[2]

Meanwhile, the emperor Theodosius II died. His successor, Marcian, married Theodosius's sister, Pulcheria. In October 451, Marcian and Pulcheria summoned a council (the fourth ecumenical) which met at Chalcedon, which Dioscorus attended and at which he was condemned. There the synod of Ephesus was called a "robber synod," at which, it was said, Dioscorus had threatened the bishops with death if they did not agree with him. That previous synod's proceedings were annulled and, in accordance with the more miaphysite strand in the teaching of Cyril of Alexandria, it was declared that the two natures are united in Christ (without any alteration, absorption or confusion) and 'come together to form one person and one hypostasis.' Eutyches died in exile, but of his later life nothing is known.[2]

Those who did not approve the Chalcedonian Council were later accused of being "Monophysites" and are nowadays known as "Oriental Orthodox," a phrase that today applies to churches such as the Coptic Church, the Armenian Orthodox Church, and the Syrian Orthodox Church. They were wrongfully accused of agreeing with Eutyches about "one nature" in Christ and of rejecting Christ's dual consubstantiality (with the Father and with us men); however, Oriental Orthodox churches prefer to be called "Miaphysites" and are against the teachings of Eutyches. This was confirmed in May 1973 when the late Coptic pope, Shenouda III, visited Rome and penned a Christological statement with Pope Paul VI.

Eutyches's memory was kept alive by the Chalcedonians such as Leo I, who used the term 'Eutychian' as a pejorative description of the non-Chalcedonians who in their turn accused the Chalcedonians of being 'Nestorians' and dyophysites.[9]

مصادر

  1. ^ "Eutyches". Encyclopædia Britannica, 1 Jan. 2022
  2. ^ أ ب ت ث Chisholm 1911.
  3. ^ Chapman, John. "Eutyches." The Catholic Encyclopedia. Vol. 5. New York: Robert Appleton Company, 1909. 21 Jan. 2014
  4. ^ God is love
  5. ^ أ ب "The Great Heresies". Catholic Answers. Retrieved 2007-07-03.
  6. ^ www.metroplit-bishoy.org/files/Christology/archalcedon.doc Metropolitan Bishoy
  7. ^ http://www.coptichistory.org/new_page_697.htm
  8. ^ St. Dioscorus, 25th Pope of Alexandria in the Coptic Synaxarium
  9. ^ Cohen, Samuel (2022-01-25). "Eutychianorum furor! Heresiological Comparison and the Invention of Eutychians in Leo I's Christological Polemic". Entangled Religions. 11 (4). doi:10.46586/er.11.2020.9434. ISSN 2363-6696. S2CID 246332371.

المراجع